Al 3 nachtjes hier geslapen! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Sandy Louws - WaarBenJij.nu Al 3 nachtjes hier geslapen! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

Al 3 nachtjes hier geslapen!

Door: sandylouws

Blijf op de hoogte en volg Sandy

18 Oktober 2011 | Zambia, Lusaka

….en de tijd is voorbij gevlogen. Heb al weer zoveel gezien en gedaan, dat ik het gevoel heb hier al weer veel langer te zijn.

Na een prima verlopen vlucht, go British Airways! een uur in de rij gestaan bij Immigrations op Lusaka international airport waar je voor je visum zelfs vingerafdrukken en een foto moest maken en natuurlijk de $50,- moest betalen. En toen stonden daar om 7.00u ’s ochtends Nico, Wiske, Marieke en Toon me op te wachten! Wow, zo vroeg en dan zo’n ontvangst.
De 20 km van het vliegveld naar hun huis rijden was al een belevenis op zich, want je realiseert je dan dat je dan echt in Zambia bent. Ik kreeg van de kinderen een rondleiding door het MEGAhuis, including voor- en achtertuin (met tuinman) en boomhut, zwembad, watchmen en huisje voor de kokkin Ray, een amerikaans aandoende keuken –ook mega dus- eetkamer, woonkamer en allemaal aparte slaapkamers plus badkamers voor de kinderen en dan als klap op de vuurpijl mijn balzaal van een slaapkamer met jawel: een inloopkast en ook weer aparte badkamer. Ongelooflijk wat groots allemaal.

Samen ontbeten en niet lang daarna meteen op pad gegaan, want het was zaterdag en dus weekend en dan moeten de grote boodschappen gedaan worden en ook nog wat andere spullen bij ‘the Game’, een mega-winkel-van-Sinkel. Ik kreeg nl te horen dat we as vrijdag meteen al op Safari gaan en daar waren nog spullen voor nodig, zoals een grote bak voor op het dak van de 4x4, maar ook bekers, borden en weet ik veel wat. Thuis lunchen en daarna meteen weer door naar een andere expat-wijk want Toon was uitgenodigd voor een kinderfeestje, compleet met springkasteel en zwembad natuurlijk, dus kon meteen zien hoe dat hier in zijn werk ging. Om 14.00u moesten we bij de Nederlandse School zijn, want daar werd met een Nederlands tintje het einde van de Kinderboekenweek gevierd met een sponsorfietstocht voor een ‘school van arme kinderen’, drankjes+appeltaart, “helden-activiteiten” en een ballonnenspeurtocht. Dan heb je dus allemaal Nederlandse mensen bij elkaar… Met mijn neus in het expat-leven dus.

Om 17.00u Toon opgehaald en daar heel koloniaal een Gin&Tonic bij de Zweedse/Amerikaanse ouders van het vriendje genuttigd. Meiden opgehaald, mijn kamer een beetje ingericht, taco’s als avondeten gegeten, afwassen en kinderen in bed en de avond wat geinternet en mijn nieuwe Simkaartje in mijn mobiel gedaan en uitgeprobeerd… Hij werkt!! Zelfs Shirley kan me sms-en. Dat mag ook wel in de krant.

Ik had meteen al de eerste avond door dat het het dagritme van Madagascar was: vroeg op en ook vroeg in bed… Wilde ik ook wel graag, want na zo’n reis en meteen zo’n volle dag was ik best moe…

Zondag ietwat uigeslapen (wel tot 7.30u) en toen met de vier meiden (Wiske, Marieke, Oma Els en ik zei de gek) naar de zondagse souvenirsmarkt bij the Arcades Shopping Mall gegaan. Oma moest nog souvenirs halen voor haar familie want die gaat al bijna weer terug naar Nederland. Ze heeft zich helemaal uitgeleefd op de markt! Op een terrasje nog wat gedronken alvorens in een taxi weer terug te keren naar huis. Daar gezwommen en een “Tosti by the pool” genuttigd, maar toen moest ik slavendrijver spelen omdat de kinderen planken voor de boomhut moesten bijtsen. Na de noeste arbeid moest er ook nog huiswerk gemaakt worden voor de volgende schooldag maar daarna hebben we heerlijk en gezellig buiten geBBQed en de kinderen in bed gedaan. Els heeft toen haar Samsonite koffer vol met souvenirs aan ons geshowd en we vroegen ons af of ze het allemaal wel mee gaat krijgen!?!

Maandag ging om 5.30u de wekker; Oma ging me alles laten zien hoe zij het altijd organiseert. Om 6.45u komt het schoolbusje en dan moeten de kinderen ontbeten hebben, maakt oma altijd hun lunchbakjes klaar, moeten ze hun kleren aan, haren geborsteld en tanden gepoetst hebben en dan hup naar school. Nico gaat 45 min later weg en die heeft ook z’n ritueeltje, dus dat kon ik mooi allemaal observeren. Met Els buiten nog een broodje zitten eten en heel veel met haar gekletst, over van alles en nog wat. Heb ook kennisgemaakt met de huishoudster Moncy en later met de kokkin Ray en haar dochtertje. Annette kwam ook nog even op de koffie, weer veel gekletst over wat, hoe en hoe lang zij hier is. Toen nog een rondje kledingkasten gedaan met Oma en toen kwam Toon ziek uit school. Oma was toch een beetje huiverig voor malaria en is naar een kliniek gegaan om dat te laten testen, terwijl ik met de meiden samen huiswerk heb gemaakt. Daarna mochten we nog even in het zwembad afkoelen en hebben we daarna het heerlijke avondmaal bereid door Ray gegeten… Fijn hoor. Toen de kinderen in bed lagen hebben wij met zijn drieën nog foto’s zitten bekijken van hun vorige safari’s –Nico maakt prachtige foto’s met zijn professionele foto apparatuur- en heb ik Skype geïnstalleerd op mijn laptopje!!! Hierdoor veel te laat naar bed gegaan, 23.00u…

…Dus dat was vanmorgen weer vroeg dag om 5.45…
Redelijk rustig ontbeten met de kinderen, Toon was nog ziek (overigens geen malaria) dus die is niet met de bus meegegaan en thuis gebleven vandaag. Ik ben daarna in mijn spiksplinternieuwe Lonely Planet Southern Africa gaan lezen en gecombineerd met plattegronden en internet gaan uitzoeken wat we het beste kunnen doen vrijdag als we op safari gaan. Leuk werk natuurlijk want ik weet nog helemaal niets hier en om dan al meteen de grens over te gaan naar Botswana naar Chobe National Park en op de terugweg langs de Victoria Falls is natuurlijk helemaal te gek!
De kinderen hebben morgen nog 3/4 dag school en dat is dan ook meteen UN-dag, waarvoor ik Nederlandse vlaggetjes-prikkertjes mee heb genomen uit Nederland om in de kaasblokjes te prikken. Er is weer een hele dag omheen georiganiseerd met optocht en al. De juf vroeg of ik daar ook bij wilde zijn om Toon wat extra te ondersteunen. Vind ik wel leuk want dan kan ik meteen de school zien. Dan begint donderdag voor de drie de herfstvakantie en gaan we ws al vrijdagochtend weg, als Nico die dag vrijneemt… Dinsdagavond weer terug, want woensdag is de vakantie hier dan weer voorbij.
Oma gaat donderdagavond laat met het vliegtuig terug naar Nederland.

Met Els ben ik vanmiddag lopend naar een klein winkelcentrumpje hier in de buurt gegaan, Melissa’s genaamd. We hebben wat winkels bekeken, boodschapjes gedaan en pizza geluncht. Lekker een beetje hier de buurt verkend dus.
De kinderen zijn intussen weer thuis van school en liggen nu weer fijn in het zwembad. Ik heb dit even in de computer gegooid om jullie een beetje een indruk te geven van wat ik hier allemaal uitspook. Ga straks ook nog proberen er foto’s bij te plaatsen… Kijken of dat lukt?!?
Nico komt net terug van zijn werk, extra vroeg omdat hij een speciale dag had.
De hele family weer bij elkaar.
Vanavond ‘vegetable ratatouille’ eten hoor ik net van Ray… What a life!


  • 18 Oktober 2011 - 15:57

    Tineke Van De Linde:

    Hoi Sandy, Wat leuk jou zo te volgen en op deze manier o.a. ook meer te weten te komen over Zambia. Naomi gaat in april voor 3 maanden ook naar Zambia!!
    Hoe toevallig is dat!! Zal haar vertellen over je site Lieve Groet Tineke

  • 18 Oktober 2011 - 16:39

    Elly Bonda:

    Wat een leven helemaal voor elkaar dus. Veel plezier. Maar ze zijn daar ook vast heel blij met jou.

  • 18 Oktober 2011 - 17:28

    Helmi:

    Geweldig, alweer helemaal opgenomen in het Zambia -leven!
    Hier de herfst begonnen, geniet van de warmte daar! Wat leuk dat het sms-en gewoon door gaat!!
    Dikke knuffel helmi

  • 18 Oktober 2011 - 17:46

    Bas Van Der Vlies:

    Zo te lezen ga je niet vervelen! Druk en vroeg op. Veel plezier in Zambia.

  • 18 Oktober 2011 - 19:46

    Giusi:

    hi sandy
    met enorm plezier - maar intussen ben ik groen als de hulk geworden van jaloezie! - heb ik je verhaal gelezen en inderdaad WHAT A LIFE!
    net uit een fairy tale verhaal, of een film. maar de jaloezie heeft het alleen met het weer hier te maken, die zelfmoordneigingen geeft, ik gun je al het mogelijke plezier van ganzer harte. en zal met veel nieuwsgierigheid en plezier je volgende report afwachte.
    ik wens je het allerbeste en geniet ervan
    giusi

  • 18 Oktober 2011 - 20:01

    Juul:

    Whaah... cool!! Behalve dat 5.45 opstaan dan ha ha!

  • 18 Oktober 2011 - 20:10

    Schriely:

    Hey sis, alsof je het al jaren doet ;-))
    klinkt allemaal leuk en als je het mist als je weer thuis bent, wij hebben hier in Castricum ook een lekker bed op zolder: kun je hier verder, hihi!
    love you! SMAK!

  • 18 Oktober 2011 - 20:38

    Hanno:

    Met zo'n leven en die temperaturen kom je vast nooit meer terug naar NL ;-)
    Wat een leven daar! veel plezier en hopelijk wel tot ziens.

  • 18 Oktober 2011 - 20:45

    Febe:

    Hoi Sandy bedankt voor je felicitatie leuk hoor om je verslag te volgen kijk al uit naar je foto's.Heel veel plezier veel liefs Febe

  • 19 Oktober 2011 - 08:57

    Debbie:

    Ach ach, arme stumperd.

    Je hebt vast al heimwee...

    XXXDeb

  • 19 Oktober 2011 - 10:22

    Jorgen:

    Fijn om te lezen dat het daar goed met je gaat
    Klinkt als een typisch expat leven.
    Heel herkenbaar met wat ik als kind in Nigeria heb meegemaakt
    Veel plezier en geniet van de ervaring dat je nu niet een hele periode als een gek een land door reist maar van uit 1 plek een (koloniaal) dagelijks leven mee maakt

  • 19 Oktober 2011 - 14:59

    Steef:

    Bedankt voor het delen, zal wel een cultuurshock voor je zijn om zo te wonen op reis.
    Veel plezier daar,
    X
    Steef

  • 20 Oktober 2011 - 16:44

    Jolanda Van Der Wal:

    Jeetje San, klinkt echt geweldig! (wel vroeg op, maar dat is gewoon niet mijn ding) Nu nog de foto's dan hebben we ook beelden van je avontuur!

  • 20 Oktober 2011 - 17:31

    Anita De Kort:

    Hey Sandy, jeetje wat heb je al een hoop gedaan in die paar dagen. Super hoor! Ik zie dat het uploaden van de eerste foto ook al gelukt is. Dan verwacht ik na jullie trip natuurlijk foto's van de "Big Five". Heel veel plezier en geniet van de safari!!

  • 20 Oktober 2011 - 18:58

    Tineke :

    Oh Leuk die eerste foto's! Kijk uit naar de volgende!!
    Geniet ze!!

  • 20 Oktober 2011 - 19:48

    Tilly:

    Hai Sandy, ik las via FB van Febe dat je naar Zambia bent voor een werk(vakantie) :-) Wat leuk om wat van je te lezen.. Groetjes en genietze!!

  • 21 Oktober 2011 - 08:49

    Ellis:

    Lieve San, wat fijn dat je het zo leuk hebt. Je weet wel wat we hebben afgesproken he! Kus!

  • 21 Oktober 2011 - 16:27

    Sanne:

    He San,
    Wat leuk om even te lezen hoe je het daar hebt. Klinkt als een heerlijk leventje, mooi weer, zwembadje, alleen 5.45u opstaan zou niet zo mijn ding zijn ;-)
    Veel plezier op safari!
    Liefs Sanne

  • 21 Oktober 2011 - 19:47

    Loes Domen:

    Ha die Sandy,
    Dit verhaal komt voor mij/ons als een complete verrassing. Dat heb je er van als je het grootste deel van de week in Castricum zit. Wat leuk dat jij aan zo'n nieuwe loopbaan bent begonnen. Lijkt me zo niet verkeerd .....Wij wensen je heel veel plezier en je zult vast weer fantastische dingen beleven!
    groetjes ,
    Loes en Peter


  • 22 Oktober 2011 - 17:42

    Jolanda Van Der Wal:

    Ziet er goed uit!!

  • 22 Oktober 2011 - 20:51

    Kitty Stoker:

    Hoi Sandy.

    Wat leuk om je belevenissen te lezen. Wat een avontuur, geniet ervan en hou ons maar lekker op de hoogte!
    Heel veel plezier, groeten Kitty

  • 23 Oktober 2011 - 19:18

    Majanka Stovers:

    Wauw,wauw,wauw!! Strak programma maar wat n luxe dat er voor jullie gekookt wordt!! Alleen dat lijkt mij al heerlijk om mee te maken hahaha.
    Houd ons op de hoogte!
    XXX

  • 23 Oktober 2011 - 20:15

    Inge:

    Hey Sandy,
    Volgens mij valt het werken 100% mee, 't lijkt wel vakantie. Leuk zeg op Safari gelijk..je treft het natuurlijk ook dat zij gelijk vakantie hebben, kun je elkaar gelijk op een ontspannen manier beter leren kennen. Veel plezier :)

  • 24 Oktober 2011 - 12:33

    Anneke Rooseboom:

    Hoi Sandy,
    Wauw, what a life. Geniet er maar lekker van lieve schat. Leuk dat je nu al op safari gaat. Wij zijn net terug uit de Maladieven. Prachtige duiken gemaakt, waaronder een aantal keer met manta's. Dikke kus An en Aal.

  • 24 Oktober 2011 - 17:45

    Luc:

    Mooi, je hebt het naar je zin merk ik!!

  • 25 Oktober 2011 - 09:12

    Rita:

    Wat geweldig allemaal!
    Kijk al uit naar je verslag over de safari.
    Veel liefs van Rita.

  • 26 Oktober 2011 - 11:15

    Sandra:

    wauw, wat een mooie verhalen. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen en foto's. Geniet van een mooie tijd daar! XXX sandra

  • 26 Oktober 2011 - 16:53

    Marjan:

    dat klinkt goed.....genieten !!!

  • 28 Oktober 2011 - 09:15

    Giel:

    hoi San leuk om je te volgen wel een beetje laate reactie maar wist niet hoe het werkte nu wel dus ga me best doen om regelmatig te mailen knap he.Ik zie er naar uit hoe het nu gaat na 20 dagen alles een beetje gewoon het leek wel vakantie hoop dat je het leuk heb . Hier alles redelijk te veel om aan te geven komt nog wel . Wij genieten nog heel veel van Gael en Nouala dit was het voor even(ik vind het al heel knap van mijzelf) nu hopen dat het aan komt veel liefs van alle Middelburgers en van mij een ddddddddike kus Giel

  • 28 Oktober 2011 - 11:30

    Gert-Jan:

    Hoi Sandy,
    Ik heb net de link doorgestuurd gekregen van Nico (net als van half Nederland, dus de reacties zullen wel gaan toenemen), dus direct aangeklikt. Erg grappig dat JIJ daar zit; ik had wel gehoord dat Nico een nanny kreeg om Oma af te lossen, misschien is er zelfs bijgezegd dat ze Sandy heette... maar pas nu ik de (erg gave) foto's zie valt het kwartje echt.
    Veel plezier en succes met Nico en de kids! En erg leuk om op deze manier op de hoogte te blijven.
    GJ

  • 28 Oktober 2011 - 17:53

    Juul, Jill, Mam&Shir:

    Hey sis,
    we hebben net skype geinstalleerd, maar helaas zat je in de auto, haha, maaruhh dinsdag een skype-date?!
    leuk hoor! mama eet hier, komt 19 uur (Ned.tijd) uit? dit weekend gaat de klok n uur terug....
    laat maar weten!
    kusssss

  • 29 Oktober 2011 - 08:08

    Vivian:

    Hai Sandy,
    Geweldig dat je voor de kinderen wil zorgen. Wil je van ons de groetjes doen aan nico en de kinderen. Vanuit een mistig Holland; groetjes Marco, Vivian, Danée en Boet.
    Danée wil ook nog wat schrijven aan Wiske en Marieke en Toon ;

    Is het leuk in zambia? Leuke footos waaren het hor

    Lievs


  • 02 November 2011 - 08:30

    Caroline.:

    Hoi Sandy,... echt niet verkeerd!! Dat is straks weer afzien in Nederland. Gelukkig duurt dat nog even! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Nanny in Zambia

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2012

Namibië

16 December 2011

Laatste week in Lusaka

05 December 2011

Twee weken verder (en nog twee weken….)

20 November 2011

Het alledaagse nanny-leven in Lusaka

09 November 2011

Kasanka NP
Sandy

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 98432

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

US/Canada Westcoast

08 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Borneo/Maleisië/Sabah

10 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

Canada

30 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

El Salvador

14 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Nanny in Zambia

Landen bezocht: