twee volle dagen San Salvador - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Sandy Louws - WaarBenJij.nu twee volle dagen San Salvador - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

twee volle dagen San Salvador

Blijf op de hoogte en volg Sandy

02 Augustus 2012 | El Salvador, San Salvador

Woensdag 1 aug, 20.30u. Met terug van weer een volle dag genieten van San Salvador.
Het begon gister al vroeg, want ik werd gewoon al om 6 uur wakker, terwijl ik zo moe was geweest van al dat reizen... Nou, maar meteen ontbijten, veel informatie getrokken uit de dueña Conchi van mijn hotel en toen op pad. Eerst veel lopend omdat in deze buitenwijk niet erg veel openbaar vervoer is en omdat ik altijd meer zie en meer begrijp hoe alles in elkaar zit als ik het lopend doe...
(ik zie dat de foto´s leuk door elkaar staan, vandaar dat ik de nummers erbij noem om het nog een beetje begrijpelijk te maken)

Het begon allemaal bij een heel lieve moeder en dochter die me met alles wildem helpen om een simkaartje voor mijn mobiel te regelen. Ik wilde Tigo, maar Tigo en mijn telefoon waren niet compatible. Vraag me niet waarom, want in alle andere landen lukte het toch ook met die simkaartjes en dus ben ik uiteindelijk in Metrocentral -een mega mall- maar een Digicel kaartje gaan kopen, want uiteindelijk werkte Digicel in Zambia ook! Geregeld dus. Voor wie wat leuks naar me wil sms´en, mijn nummer hier is 50373257150, waarbij 503 staat voor landencode El Salvador.

Naar het Museo de palabra y imagenes geweest, die veel info gaf over de burgeroorlog enzo. En met de stagiair van daar naar Metrocentro gelopen waar we samen hebben gelunched en waar hij me heeft geholpen met mijn mobieltje.

Daarna downtown gegaan, een plek vol mensen, pleintjes(zie foto 1 en 2), muziek, marktkramen, mensen die van alles verkopen, cathedralen (foto´s 3, 4 en 5) en een leraar Engels die graag met mij zijn engels wilde oefenen en me dus tracteerde op een Horchata en een bananentaartje. Leuk. Maar wel vermoeiend want zijn engels was bar slecht en dat is lastig communiceren. Gelukkig was mijn spaans beter...

Nog over de belachelijk drukke en luide Mercado central geweest, beetje verkeerd gegaan en uiteindelijk bij de cementerio uitgekomen. Helemaal weer terug gelopen en toen de bus terug naar huis genomen. Met alle goede bedoelingen van de wereld wilde iedereen in de bus me helpen, maar eigenlijk kende niemand de straat van mijn hotel en dus riepen ze allemaal maar wat, wat resulteerde in een heel eind terug moeten lopen maar waardoor ik wel langs een wel heel erg lokaal Pupusa tentje kwam, waar ik natuurlijk toen wel MOEST eten van deze zeer Salvadoriaanse lekkernij (foto 6). Natuurlijk begon het toen ook nog keihard te regenen, maar na many rivers gecrossed te hebben, ben ik dan toch nog thuis gekomen. Wat er de volgende ochtend in het zonnetje wel erg lief uitzag hoor Marita, zie foto 7.

Dag 2, vandaag dus, begon weer zo vroeg, maar nu was ik ook wel erg vroeg al in slaao gevallen, na al die nieuwe indrukken van die dag.
Na weer even van alles te hebben kort gesloten ben ik weer op pad gegaan, maar nu naar de andere kant van de stad. Naar het monument van El Salvador del mundo, de patron saint van het land waar het allemaal om draait in de fiestas van deze week. Daarom hebben de scholen vrij vanaf vandaag tot aan volgende week dinsdag, zijn overheidsgebouwen gesloten en gaat iedereen de straat op in grote optochten. Niet normaal, wat een volk er op de been was! Tja, nu is El Salvador dan ook het drukstbevolkte landje in Midden Amerika, nou dat was te merken hoor. Al heb ik geen onvertogen woord gehoord of gezien. Iedereem liep heel gemoedelijk mee met de optocht met veel samba-achtige muziekbands, maar ook majorettes, cheerleaders, verkleedde mannen, steltlopers en vlaggenzwaaiers. En veel dames op praalwagens, de zogeheten prinsessen die soms ook snoepjes gooiden naar de kinderen. Moest ik nog oppassen dat ik t niet tegen mn kop aan kreeg!
Zie foto´s 8 t/m 18. In het park was nog een heel kinderfestival aan de gang met een kleine kermis, speeltuindingen, maar ook artesanias zoals pottenbak activiteiten of kabelbaan vliegen.

Even bij een van de vele eetstalletjes een broodje kip gekocht (foto 19) en wat te drinken en zo weer rustig terug gelopen naar het plein met het monument (foto 22), want vanaf daar kon ik de bus weer verder pakken naar de Feria Nacional. Maar eerst 2,5 uur rond gelopen in het antropolgie museum (foto 24). Wow wat interessant allemaal. Weer erg veel te weten gekomen over allerlei aspecten van El Salvador, maar op een gegeven moment kon ik niet meer zo goed lezen. t Werd zelfs voor mij een beetje te veel... Op foto 23 kun je zien hoe mooi San Salvador in de omgeving ligt.

Toen, samen met montones andere mensen, gaan ontspannen bij de feria... Ik weet echt niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven. Iedereen gaat hier naar toe en het is een soort Zwarte Markt meets kermis meets efteling meets lunapark meets outlet meets ijsbaan meets Spaanse Feria de Jerez meets live muziek meets dans wedstrijd meets mensenmassa. Vooral dat laatste. Wat een gekkenhuis! Foto´s 25 t/m 31.
Als laatste actie van vandaag ben ik nog naar de Zona Rosa (klinkt enger dan het was) nl de wijk met veel restaurants en uitgaansleven, waar ik uitkijkend over de Boulevard Hipódromo vanaf een hoog terras een heerlijke lobsterpizza heb gegeten. Foto 32.

En toen met het busje (met de overigens zeer fijne vaste prijs van 20 dollarcent, of je nu lang of kort in de bus zit) weer terug naar huis, waar ik natuurlijk nog wel een klein stukje door het donker moest lopen (wat mijn dueña overigens niet fijn vindt, maar ik voel me niet onveilig) maar nu wist ik tenminste waar ik was.. Je kunt het maar beter gewoon zelf in de hand houden!

Morgen is het plan om even San Salvador uit te gaan richting het noorden, naar Suchitoto. Daar wil ik twee dagen blijven, maar wil weer terug zijn om zondag hier de Bajada van Rl Salvador te kunnen meemaken alvorens ik verder zuid naar de kust wil gaan. Ja, plannen genoeg. Nu kijken hoe ze uit zullen pakken.

Je weet het nooit!

(en hoewel het erg lang duurde met uploaden enzo heb ik intussen ook mijn foto´s erop staan YEAH!)


  • 02 Augustus 2012 - 08:43

    Daan:

    Lieve San, super de plaatjes bij de praatjes :) echt super daar he. Volgens mij pas jij weer perfect tussen de mensen. Geniet lekker daar, kus Daan

  • 02 Augustus 2012 - 09:00

    Rob:

    Hi Sandy,
    je zag er goed in die blauwe jurk op een van die praalwagens. Hoe ben je boven gekomen?
    Veel plezier in Midden-Amerika!
    Groeten uit Thailand,
    Rob

  • 02 Augustus 2012 - 10:14

    Buuf:

    Hoi Sandy
    Wat is het daar schitterend. Het lezen van je verslagen geeft mij het gevoel alsof ik er ook ben. Heerlijk
    Groetjes Buuf

  • 02 Augustus 2012 - 10:25

    Elly En Martin:


    Lieve Sandy,

    We kunnen nog meer meegenieten van je reis door je fotoos.
    Veel genieten maar.

    Elly en Martin


  • 02 Augustus 2012 - 13:01

    Tineke:

    Voorheen ontbijten met mijn krantje
    Nu ontbijten met Sandy Is gewoon veel zonniger!! Thanks!

  • 02 Augustus 2012 - 13:56

    Conny:

    Hey Sandy,

    Wat heb je het weer heerlijk druk en leuk op je vakantie!
    Ik vind het erg leuk om je foto's te bekijken... ( 't is net of ik er een beetje bij ben.. ;-)

    Het ziet er prachtig uit allemaal, alleen bij je verhaaltje over in het donker terug lopen kreeg ik weer de kriebels....
    Doe je voor zichtig!!!

    Hoe is het met je rug?
    Heb je er veel last van met het hobbelen in de bus?

    Liefje, ik kijk uit naar je volgende up-date!
    Geniet!!!!

    Liefs, Conny X

  • 02 Augustus 2012 - 15:54

    Japie Olifantje:

    Geen wonder dat je niet bang bent alleen op straat... you blend in. Veel liefs!

  • 02 Augustus 2012 - 21:11

    Miek:

    Mooie Fotootjes weer!! Dat doe je toch maar goed!X

  • 02 Augustus 2012 - 23:52

    Marite:

    Lieve Sandy,

    Dank voor je heerlijke verslag met prachtige foto's !! Helemaal Top !!
    Ik geniet zoals altijd van jouw vakantie !

    Liefs Marite

  • 03 Augustus 2012 - 06:10

    Juul:

    Hi san, dat klinkt niet verkeerd hor!! Have fun x

  • 03 Augustus 2012 - 15:15

    Ilse:

    Ola Sandy,
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    Hasta la proxima, Ilse

  • 03 Augustus 2012 - 20:31

    Sandy Louws:

    ik zie maar twintig foto´s van de 32... Jullie?

  • 03 Augustus 2012 - 21:33

    Ellie:

    Hoi lieve Sandy,
    Onder jouw verhaal zagen wij ook maar 20 foto's maar als je linksboven (in het groene vakje bij het vliegtuig) op foto 's klikt kunnen wij alle 32 mooie plaatjes zien.
    Veel plezier daar!
    Liefs Hanno, Ellie & kids

  • 04 Augustus 2012 - 21:39

    Sandy Louws:

    Goeie El! Thanks. Kus kus

  • 06 Augustus 2012 - 15:19

    Mieke:


    Fantastisch om te lezen! Je proeft de sferen door de woorden heen.
    Lekker genieten!
    liefs,
    Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandy

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 98424

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

US/Canada Westcoast

08 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Borneo/Maleisië/Sabah

10 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

Canada

30 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

El Salvador

14 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Nanny in Zambia

Landen bezocht: