Bijna weg uit Kota Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Sandy Louws - WaarBenJij.nu Bijna weg uit Kota Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

Bijna weg uit Kota Kinabalu

Blijf op de hoogte en volg Sandy

11 Juli 2014 | Maleisië, Kota Kinabalu

Aan het eind van mijn derde dag hier op Borneo, Maleisië wordt het toch wel tijd even een update te geven. En aangezien ik hier in mijn Victoria Hotel nog de mogelijkheid heb mijn foto's up te loaden, moet ik dat maar even doen, don't you think?

Na weg gebracht te zijn door Shirl en de meiden was het een lange reis (13 uur nr Kuala Lumpur, een 'hot transfer' van slechts 1 uurtje en toen nog 2,5 uur door naar Kota Kinabalu) maar alles verliep op rolletjes en ik had leuke buren om mee te kletsen, dus no problems.

10 uur s ochtends aangekomen, geld uit de automaat getrokken en met de airport shuttle bus de 7 km naar het centrum overbrugd.
Daar heel warm ontvangen (letterlijk en figuurlijk, het is hier n drukkende 32 graden!) door de staf van het Victoria Hotel. Vooral de eigenaar Daniël en zijn dochter Wenyi zijn heel resourceful, dus ik heb dankbaar gebruik gemaakt van hun kennis.

Na toch nog even een klein tukkie in de aircon gedaan te hebben van 45 min, ik was intussen ruim 24 uur op, ben ik rond gaan kijken waar ik nu eigenlijk terecht was gekomen. En dat viel niet tegen!
Al heel wat straten, markten en foodstalls meegekregen meteen die eerste dag. Ook omdat het Ramadan is, dan verschijnen zo tegen het eind van de middag zo mogelijk nóg meer eetstalletjes in bepaalde straten speciaal voor mensen die na zonsondergang 'the fast gaan breaken'. Ze kopen dan take away Food die ze mee naar huis nemen om te nuttigen. Wow, wat een lekkere dingen bij elkaar!! Ik kon mijn hart ophalen!!

Heb heerlijk vers klaargemaakte seafood aan the waterfront gegeten en, natuurlijk, fijn zitten kletsen met de eigenaars van het restaurantje. Over het verdwenen Malaysia Airlines vliegtuig, maar ook over de kidnappings die niet zo lang geleden plaatsvonden en best invloed hebben op het toerisme, vooral van de Aziatische toeristen.

Mijn ogen uitgekeken in een immens restaurant waar je je vis, kreeft of schelpdieren kunt aanwijzen in allerlei aquaria en datzelfde was later ook nog op een open air foodcourt mee te maken.
's Avonds was ik niet moe, dus tot over 2en zitten kletsen met de nightshift staff vh hotel.

Gevolg was dat ik de volgende ochtend pas om 11 uur wakker werd!! Toch wel n beetje jetlag?! De andere kant van K.K. zoals ze hier de stad liefkozend noemen bewandeld en veel info ingewonnen over hoe ik de rest van mijn trip zal gaan invullen. In het bijzonder voor het duiken in Sipadan, want dat is nog wel een bijzondere gang van zaken: je moet een permit hebben om bij Sipadan te mogen duiken en per dag worden er maar 120 uitgegeven, verdeeld over ik weet niet hoe veel duikscholen, dus je begrijpt dat het niet makkelijk ik om er een te bemachtigen. Er zijn mensen die al maanden van te voren hebben geboekt.
Scuba Junkie waar ik in de eerste instantie heen ging, de budget optie nl, had al geen permits meer. Dus na veel rondshoppen en afwegen (het is nl allesbehalve goedkoop!!) heb ik nu besloten in zee te gaan (haha, de Zuid-Chinese of Celebes zee welteverstaan!) met Seaventures , kijk op http://seaventuresdive.com . Dan kun je zien dat het wel een heel bijzondere plek is waar ik tussen mijn 10+ duiken ga verblijven, nl op een omgebouwd booreiland!! Het is een rib (@of 'rig' zo je wilt) uit mijn lijf, maar hé als je je verjaardag daar gaat vieren moet het ook wel wat zijn natuurlijk! Ik ga nu nog besluiten of het 4 dagen/3nachten in een twin shared room wordt of voor de zelfde prijs 5 dgn/4 nachten in een dorm (de kans is er dat ik die alleen kan hebben en waar ik ook weer meer kans heb op nóg een extra dag Sipadan duiken, je krijgt nl de garantie op 1 dag bij een minimum van 4d/3n verblijf bij hen. Jaaaa, slimmerds zijn het)

In een supernieuwe Mall voor geen geld mijn eigen bordje eten á la oma opgeschept en met een miljoen dollar view over het water en de eilanden van het nationaal park hier voor de deur, samen met een durian milkshake al kletsend met een stel Chinezen die vanuit Kuala Lumpur hier voor werk waren, zitten genieten dat het een lieve lust was! Ik ben in m'n nopjes!

Vanmorgen dan wel op tijd voor het ontbijt wakker geworden, jawel ik leer het wel en nog wat zitten overleggen met Wenyi. Lekker dat ze even met me meedenkt, want zij is van hier en kan het weten!
Het duikgedoe vastgelegd en in een minibusje gestapt naar Tanjung Aru Beach. Daar moest ik nog even een stukje lopen naar het strand zelf, totdat ik met mijn voetjes in het warme zeewater kon poedelen. Naar een luxueus Resort gelopen en daar zit ik nu al een tijdje heerlijk te chillen aan het strand en in de happy hour Tiger biertjes te drinken met wat zoutjes erbij. Goed hoor. Vakantie gevoel.
Ga ik hier de sunset bekijken, schijnt daarvoor het beste punt te zijn hier en daarna terug naar K.K. met zo'n zelfde busje voor jawel 1 Ringgit , da's 23 eurocent!

Dan een aangeraden seafood open air tentje opzoeken, me laten masseren misschien wel door blinden en dan mijn tas inpakken, want morgen om 8 uur de bus pakken naar het noordelijkste puntje van Borneo, toepasselijk genaamd The tip of Borneo.... Hoe bedenk je het.

Vanaf daar hopelijk weer meer.

  • 11 Juli 2014 - 15:20

    Nell:

    Het klinkt weer super!

    Heel veel plezier, geniet van al het moois en blijf lekker schrijven, als je tijd en zit hebt natuurlijk. Dan kunnen wij weer meegenieten!

    Have fun,
    Veel liefs en een warme groet, Nell Müller.

  • 11 Juli 2014 - 16:09

    Tineke:

    Och weer leuk om iets van je te horen en dat ik met je " mee mag reizen" ;)
    Geniet met je mee!!
    Lieve groetjes T.

  • 11 Juli 2014 - 17:11

    Gerda:

    Lieve Sandy, heeeeel veel plezier! Groetjes

  • 11 Juli 2014 - 17:27

    Conny Dekker:

    Lieve San, fijn om zulke mooie verhalen weer te lezen van je! Geniet maar lekker met volle teugen lieverd! X Conny & de mannen

  • 11 Juli 2014 - 17:32

    Sean:

    Sitting in the train from the AMC going back to Haarlem. Of course picturing the setting (fantastic), enjoy :-)

  • 11 Juli 2014 - 19:26

    Jeyanthi:

    Hey skatje, nou heerlijk al die verhalen weer van jou reis, geniet lekker, en heb je ook de neusapen al gezien ,nou ik hoor je en voorzichtig aan daar, en niet met vreemde kerels praten hexxxiloveyuxx

  • 11 Juli 2014 - 20:02

    Marja Noot:

    Ha die Sandy,
    Wat heel erg leuk om je verslag te lezen van je eerste vakantiedagen! Ik blijf je volgen; wij gaan zondag op route naar Duitsland, gevolgd door Italië ( Dolomieten). Wij wensen je veel mooie ervaringen toe, en ik ben vooral benieuwd naar het duiken! En de foto's?
    Liefs, Bert & Marja

  • 11 Juli 2014 - 21:01

    Brenda :

    Zooooo San, dat duiken ziet er wel heel cool uit hoor! Have fun!!

  • 11 Juli 2014 - 22:39

    Buuf:

    Hoi Sandy
    Hartstikke leuk dat ik weer met je" mee" mag. Ik kan er zo van genieten .Kijk al uit naar de volgende
    Heel veel reisplezier he.
    Groetjes Buuf en natuurlijk ook van buum
    xxxxx

  • 12 Juli 2014 - 02:47

    Rob:

    Saya ingin anda percutian yang sangat gembira.

    IK wens je een hele fijne vakantie toe.

  • 14 Juli 2014 - 16:27

    Josta:

    Hey Sandy, wat een heerlijke verhalen weer! Ga lekker genieten van een nieuwe mooie reis! X

  • 14 Juli 2014 - 21:45

    Juul:

    Hi San, whaahhh... vetttt!!! Ben heuul benieuwd naar je duiken : - ) dikke kus

  • 18 Juli 2014 - 08:40

    Giel:

    hoi lieve Sandy, zat net aan je te denken . Heerlijk je verhalen blijf dat doen heb al heel lang niets van je gehoord? neem aan dat je het veel te druk heb met fijne leuke dingen . Hier ook 30 graden heerlijk? Alvast gefeliciteerd met je zoveelste jaren dikke kus en groetjes van je oom Giel

  • 23 Juli 2014 - 22:10

    Inge:

    Hoi Sandy,
    Ik ben net terug van Toscane, heb het heuvellandschap( lees bergen) getrotseerd op de fiets. Nog bedankt goor je Appje, ik had weinig WiFi onderweg en dat in Europa ;) Natuurlijk heb ik HET oranje shirt gedragen bij het kijken van de voetbalwedstrijden op de campings;) veel plezier in Maleisië!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandy

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 855
Totaal aantal bezoekers 98447

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

US/Canada Westcoast

08 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Borneo/Maleisië/Sabah

10 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

Canada

30 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

El Salvador

14 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Nanny in Zambia

Landen bezocht: