Vancouver deel 2 - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Sandy Louws - WaarBenJij.nu Vancouver deel 2 - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

Vancouver deel 2

Blijf op de hoogte en volg Sandy

09 Augustus 2015 | Canada, Vancouver

De dag dat Pieter terugvloog was wel even een omschakeldag: na twee weken samen gereisd te hebben, ben je ineens weer in je eentje... Dat was wel gek.
Ik ben toen in het Waterfront Parkje naast de Seabus gaan zitten en heb veel geschreven, gelezen en lekker in de zon gezeten. Rustigjes aan rond 17 uur weer terug gegaan naar het huis van John en Melissa. Daar heb ik toen mijn spullen in de tas gestopt en mijn blog bijgewerkt in hun Wifi (altijd nog heel wat handelingen voordat dat weer geregeld is) en rond 19.30 kreeg ik een whatsappje van Angela dat ze inmiddels thuis waren en dat ik kon komen!

Het was een gezellig weerzien en ik kreeg meteen mijn eigen kamer en badkamer toegewezen in hun mooie Townhouse aan de Esplenade. Onder het genot van een wijntje en ordered in Indian Curry hebben we heel wat bij zitten kletsen, tot zij, supermoe van hun weekje zeilen, naar bed gingen.

Jammer genoeg was hun vakantie over en moesten zij dus de volgende ochtend gewoon weer naar hun werk. Vroeg op dus.
Ik had wel alle tijd aan mezelf en heb de dag gebruikt om eerst heel rustig te ontbijten, toen de Seabus naar downtown te nemen waar ik intussen aardig de weg wist, dus kon daarna zonder veel moeite met het Openbaar Vervoer naar Granville Island komen. Dat ik daar vorige keer met Pieter was (hahaha Jaap, deze deed ik expres!!! ) kwamen we pas laat aan en hadden we al heel veel gelopen. Nu had ik lekker de tijd om in alle arty farty winkeltjes te kunnen kijken en rustig mijn rondje over dit aparte eiland te lopen. Om 15uur zorgde ik ervoor op een bepaalde plek te staan want ik had gezien dat Tourguys.ca (ik kende ze al vanuit Toronto twee jaar geleden) ook hier weer een gratis rondleiding gaven. Dit keer was het Bryan die heel veel achtergrond informatie wist te geven over dit van oorsprong industrie-eiland, wat nu omgetoverd was tot iets heel anders. Natuurlijk geef je ze een tip aan het eind van het uur en twintig minuten (!!) maar dat had je ook gedaan als je wél had moeten betalen voor de tour.

Daarna nog over de Granville Public Market gelopen en natuurlijk wat lekkers gesnoept en toen weer terug naar North Vancouver, maar wel met die schattige badkuip-aquabusjes over de False Creek waar ik nog even een tussenstop heb gemaakt in Yaletown om daar ook nog sfeer te proeven.

Angie en Steve hadden me nl gevraagd of ik zin had om mee te gaan naar het Harmony Arts Festival in West Vancouver. Nou iedereen die mij een beetje kent weet natuurlijk wel wat mijn antwoord daarop was.... Leuke (bluegrass) muziek, openlucht, aan de waterkant, lekkere biertjes en heerlijk eten, good company.... Alleen wel een erg hoog "grijs haar-met rollator" gehalte, want West Van blijkt de plek te zijn waar rijke, oudere mensen neerstrijken om te retiren.

Woensdag was een beetje een rainy day, dus perfect om Tante Sophie (zij is Angie's moeder) op te gaan zoeken in Gibsons aan de Sunshine Coast. Het was toch best nog wel een reis: twee bussen vanaf Lonsdale Quay met een overstap bij Park Royal Mall (ook nog even rondgekeken) naar Horshoe Bay vanwaar ik een 40 min durende ferry nam naar Langdale. Jammer alleen dat we al 35 min vertraging hadden bij vertrek... Van die haven wederom een bus naar Gibsons en daar aangekomen op zoek naar cafe Truffles die gerund wordt door, jawel, tante Sophie!! Geweldig om haar daar helemaal op haar plek aan het werk te zien. Vol enthousiasme werd ik door haar, natuurlijk met koffie en lekkers, ontvangen en eigenlijk stelde ze meteen al vast dat ik écht niet meteen dezelfde avond terug mocht naar Vancouver met de laatste boot, want dan zouden we veel te weinig tijd hebben samen!!! Wat een lief, vrolijk mens is het toch....

Ik maakte kennis met Susan, haar vriendin die ook in de RV verbleef bij haar en met haar 16 jarige hond Dustin. 's Avonds hebben we veel zitten kletsen, geweldige sushi gegeten, een derde bedje gefabriceerd in de Camper voor mij en nog meer zitten kletsen daar met een kopje kamillethee. Zo cosy.

De volgende ochtend moest Sophie weer werken en hebben Susan en ik de ochtend weg zitten kletsen en ontbijten en zijn daarna Gibsons gaan bekijken, met zijn schattige straatjes, lieve winkeltjes en mooie haven plus wonderschone omgeving. Sophie had het superdruk in haar winkeltje wat natuurlijk aan de ene kant erg goed is for business, maar aan de andere kant ook weer vermoeiend voor een tante die eigenlijk al gepensioneerd is!
Maar na het werk werden we door Tony meegenomen op zijn tourboat door de baai voor Gibsons en kon ze lekker ontspannen terwijl we allerlei leuke wetenswaardigheden te horen kregen over de verschillende eilanden en huizen en zeehonden. Erg mooi en chill was het.
Die avond wel de 9.40pm boot terug genomen, deze keer geen vertragingen, maar evengoed was het 23.30 eer ik terugkwam op de Esplenade East.... Ang en Steve lagen al in bed en ik lag er na een fijne douche ook binnen no time in....

Vrijdag hoefde Angie niet te werken en heeft ze me meegenomen naar Lynn Valley up in the mountains voor een heel mooie hike. Langs de rivier (waar door de droogte ook niet zo veel water als normaal in zat), wat watervallen waar allemaal mafkezen heel gevaarlijk vanaf aan het springen waren en uiteindelijk de suspension bridge waar het eigenlijk wel belachelijk druk was....
Wij zijn daarna nog verder gereden naar Deep Cove, een mooie plek waar heel veel mensen heen gaan om te kayaken of andere watersporten te beoefenen. Lekker geluncht daar en weer op tijd terug, want 's avonds ben ik mee gegaan naar een Potluck Party (zelf eten en drinken meenemen) downtown Vancouver van vrienden van A&S. Heel erg mooie locatie, tussen de high rises, buiten op een terras. Lekkere hapjes, leuke mensen. Maar zo rond 23.30 ging mijn lichtje uit en ben ik zelf met Skytrain en Seabus terug naar huis gegaan en in slaap gestort.

Mijn laatste dag in Vancouver zijn we met zijn vieren (dat is met Piper, het hondje meegerekend :) ) de Dutchy tour gaan doen: eerst nog even in Stanley Park op een uitkijkpunt Lion Gates Bridge bewonderd. Daarna dim sums gegeten in Chinatown op het Festival daar. In Yaletown Tappy Hour gevierd, met goedkopere drankjes en heerlijke tapas achtige hapjes. Mmmmmm, we bleven maar bestellen omdat alles zo lekker was! En daarna nog een rondje om gereden langs Kitslano, Jericho en Wreckbeach. Op de terugweg zag Steve in de Capilano River de zalmen uit het water springen en zijn we daar nog even gaan kijken langs de rivier om ons te vergapen aan al de vissers in van die gekke waterdichte broeken die de een na de andere zalm binnen hengelden! Dikke vette zeehonden, met hun buikjes vol zwommen er tussendoor. Meeuwen alom. En steeds maar die springende zalmen uit het water omhoog. Een bizar gezicht.

Gisteravond is een rustig avondje geworden: kopje thee buiten op het terrasje bij het huis met op de achtergrond een reggaemuziekje van liveband Mostly Marley die bij the Shipyards speelde. Tas ingepakt, nog even samen bankhangen, douchen en redelijk op tijd naar bed..... Want vanmorgen vroeg op voor een zondag om door the family naar de Seabus gebracht te worden om, helaas maar waar, de terugreis naar Nederland te gaan maken....
Een overstap op Toronto en dan weer op maandagochtend aankomen op Schiphol. Het is toch gek na 5 weken...

Maar weer eens een supertrip gehad. Zo veel gezien en gedaan.... Wat heb ik toch een goed leven.

• 10 Augustus 2015 - 08:26

Tineke:

Bedankt dat ik je avonturen weer heb mogen lezen Goede reis terug!!Lieve groetjes T

• 10 Augustus 2015 - 09:18

Steef:

Hoi Sandy,
    Bedankt weer voor het laten meegenieten!
    Jammer dat het er al weer op zit maar welkom thuis.
    X Steef

• 10 Augustus 2015 - 11:16

Jenny:

Wauw San, die Lynn Valley is mooi he, daar ben ik ook geweest met de honden Piper en Diva. Dat was prachtig helder bergwater en superkoud. Heb je in Gibson tante Maudy nog gezien?
    Super leuk je verhalen gelezen te hebben. Dank daarvoor. Xxx

• 10 Augustus 2015 - 22:11

Inge:

Hey Sandy, ik reed net voorbij je huis en zag licht branden ....het zit er dus weer op. Welkom thuis en op naar een nieuw stepjaar

• 13 Augustus 2015 - 22:56

G:

Heerlijk meegenieten wat schrijf je toch leuk ,zelfs ik hoef het maar 1x te lezen en begrijp het dan ,we hebben elkaar al gesproken maar toch een dikke kus ome G