Chobe en Victoria Falls - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Sandy Louws - WaarBenJij.nu Chobe en Victoria Falls - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

Chobe en Victoria Falls

Door: sandylouws

Blijf op de hoogte en volg Sandy

29 Oktober 2011 | Botswana, Gaborone

Intussen twee weken hier en begin al aardig in te burgeren.
Daarover later meer, nu eerst natuurlijk proberen te omschrijven hoe de safari is geweest, want dat wordt nu ook wel een keer tijd dat ik daarover bericht (maar ja, nog geen tijd gehad daarvoor!!!) :

Vrijdag 21 okt. ook weer om 5.30u opgestaan, om om 6 uur te kunnen wegrijden. We hoopten diezelfde dag nog in Botswana aan te komen om daar de tent op te zetten, maar het zou wel eens moeilijk kunnen worden aangezien we in Kazungula met een ferry de grens over moesten tussen Zambia en Botswana en dat kon zomaar eens veel vertraging opleveren aldaar. Maar de reis door een nogal eentonig landschap verliep voorspoedig, op een kleine Tom-Tom dwaling bij de Victoria Falls na –we gingen bijna de grens met Zimbabwe over- , en ook Kazungula was wel even wat gedoe, maar met de Lonely Planet in de hand waar alles stap voor stap in beschreven werd, ging het eigenlijk best oké. Maf klein pontonnetje waar wel één vrachtwagen tegelijk op past en misschien nog wat auto’s, dus daar stond me een file van camiones te wachten, niet normaal! Wij moesten aan beide grens-kanten wel even de paspoorten laten stempelen, ferry betalen en de geldwissel-scam ondergaan, maar eigenlijk waren we zo aan de overkant van de Zambezi Rivier.
Daarna was het nog maar 12 kilometer naar het dorpje Kasane dat als gateway fungeert voor het Nationaal Park Chobe… we waren gewoon in Botswana!!, met een andere munteenheid (Pulas i.p.v Kwachas), stekker (die zuidafrikaanse i.p.v. de engelse die ze in Zambia hebben) en een beter georganiseerd systeem in general. We wilden eigenlijk in het chique Chobe Safari Lodge op de camping gaan staan, maar die zat vol, dus weer terug gereden naar de Thebe River Side Camping en daar konden we onze 6 persoons tent opzetten. De kinderen doken meteen in het kleine zwembadje naast de bar/restaurant (jaloers!), terwijl wij in de namiddag-hitte zwetend haringen in de grond stonden te rammen.
Bleek dat de Nissan Patrol ook nog een lekke voorband had, dus in het donker is Nico nog op pad gegaan met Toon om het ding toch nog te laten maken anders konden we het wel vergeten de volgende dag het park in te gaan. Zonder reserveband kan dat natuurlijk niet… Gelukkig is het gelukt.

’s Nachts hoorden we aan de andere kant van de rivier (dat is weer Namibië; Kazungula is een vierlandenpunt) het geluid van een olifant die ws. aangevallen werd door een leeuw… We zaten er echt al middenin! Buiten het park hadden we al olifanten langs de weg gezien en wilde zwijnen… Tja, dieren laten zich niet door park boundaries tegenhouden.

Ook zaterdagochtend weer om 5.30u naast het matje, want om 6uur ging het park open en in de ochtend zie je het meest qua dierenleven. En wat hebben we veel gezien! Nico was al 5 keer eerder in andere Safariparken geweest en hij zei dat dit de mooiste was, dus ik ben echt met mijn neus in de boter gevallen: supermooi gelegen aan de Chobe Rivier, met verschillende landschappen en dan al die dieren die naar de rivier komen om daar te drinken. We zaten dus met zijn 6-en in de 4x4 aan alle kanten te spotten en als iemand wat zag, riepen we dat hardop. Ik noem even wat op: impala’s, olifanten, warthogs, buffels, koeien, baboons, roan antilopen, sable antilopen, nijlpaarden met baby’tjes!!, zebra’s, GIRAFFEN (ik moest natuurlijk meteen aan mijn klas denken), jakhals, krokodillen, waterbucks, kudu’s (wij wonen aan de Kudu Road in Lusaka, haha) eekhoorns, mongoons, heel veel “oma’s kippetjes” en nog andere rare vogels zoals reigers, ooievaars, maraboes en nog veel meer waar ik natuurlijk de namen niet van weet... Wat we heel graag wilden zien en wat óók nog gelukt is die dag (we zijn er wel wat langer door in het park gebleven die ochtend, inmiddels middag) is leeuwen te zien. Ze lagen wel heel papperig en lui in de schaduw van een boom, maar het waren er wel een stuk of 8. En we hebben ze gezien!!!

Tussendoor in het dorpje Kasane naar de Spar gegaan om nog even boodschappen te doen, daar liep op het parkeerterrein ook gewoon zo’n eigenwijs wild zwijntje met z’n gedrongen kontje rond, een kort plonsje genomen in het zwembad want ’s middags wilden we toch ook weer het park in. Ook weer supermooi om de sunset te zien en in dat mooie zachte licht weer dit mooie park te mogen aanschouwen… Bijna op het eind zagen we ook nog een zielig klein olifantje met een mank pootje dat door zijn familie in de steek gelaten werd. We voelden allemaal al aan wat er met dit kleine moppie zou gebeuren in dit natuurpark…. Om 19.00 moet je het park uit zijn en hebben we de spaghettisaus die Ray al voor ons had klaargemaakt opgewarmd in ons privé-plaatsje bij de tent, afwasje, douchen en om 21.15 moe maar voldaan in de tent.

Zondag weer zo’n dag. Het begon meteen al spannend, toen we achter de safari-jeeps aan crosten om te zien waar zij heen gingen: over de vlakte liep een roedel wilde honden, een hele familie compleet met jonkies! Erg speciaal om ze zo te zien jagen. Er schijnen mensen te zijn die speciaal alleen om deze wilde honden te zien naar Chobe komen en wij hebben ze tussen AL die andere dieren ook gewoon nog even mogen aanschouwen. En dat was nog niet alles. Over alweer de vlakte naast de rivier liepen in de eerste instantie 3 leeuwen die een kudde buffels leek te gaan omsingelen… Later kwamen er nog 6 á 7 bij waarvan er één echt vlak langs onze wagen liep. De ramen stonden constant open om goed foto’s te kunnen maken en als we hadden gewild hadden we hem aan kunnen raken, zo dichtbij!! We hoopten op een fijne show, waarbij de leeuwen een buffel zouden pakken, maar ze vonden het kadaver van het manke olifantje dat naast de kudde lag en begonnen zich daar aan te verschansen… Daar ging onze show. Maar goed, als je een troep van tien leeuwen op de vlakte bezig ziet moet je verder natuurlijk niet zeuren hè?! Gelukkig ook maar dat het olifantje niet lang heeft moeten lijden.

Na nog een drinkende kudde roans te hebben gefotografeerd zijn we deze dag een beetje vroeger terug gegaan naar de camping, om daar te kunnen relaxen by the pool. Het blijft toch vakantie… Om 16uur waren we weer terug in het park om afscheid te nemen van dit wonderschone park. Het was heiig warm, 40 graden. We zagen de familie wild dogs weer, nu spelend met hun jongen onder de bosjes, de leeuwen, slapend onder hun boom, GROTE kuddes olifanten, zebra’s en buffels en één die was gestorven aan anthrax (een dodelijke bacterie), stokstaartjes en zoveel giraffen… Wat een geluk. Omdat we zo heerlijk van alles aan het genieten waren hebben we nog moeten racen om op tijd het park uit te komen; twee minuten voor 19.00 reden we de poort uit… Wowser.
Maaltje gekookt op het kookstel, afwasje en wijntje met Els en….slapen!

Maandag 6 uur eruit, tent inpakken, ontbijtje, 8.45u klaar voor vertrek. Om 9uur vertrokken we in omgekeerde volgorde terug naar Zambia. De thermometer in de auto gaf toen al 33 graden aan. Vanuit Botswana de grens passeren ging allemaal veel gemoedelijker en toen waren we om 10.15 u alweer in Zambia, waar het die dag Independence day was. Nationale feestdag en dus bijna alles dicht en veel mensen aan het feesten. Het was maar een klein stukje naar Livingstone, waar het intussen zó warm was geworden dat we er allemaal geen heil in zagen die tent weer op te moeten zetten op het heetst van de dag, dus zijn we heel luxe in een schattig huisje gegaan, waar we met zijn zessen inpasten. Twee dubbele bedden beneden en een stapelbed op de hoge bovenverdieping. De meisjes gingen beneden en de mannen boven. Excentrieke Nederlander Tjisse, oorspronkelijk uit Friesland, had ‘t wel voor elkaar met zijn Livingstone Safari Lodge. Leuk zwembadje erbij, jammer dat de glijbaan (!!) het niet deed.
Die dag maar niet naar de Vic Falls gegaan omdat het door 24/10 heel erg druk zou zijn daar. Wel nog op een heel erg mooi uitkijkpunt naar een gorgeous gorge gekeken, waar ik zelfs ook nog twee herten voorbij heb zien komen… Nico ging de auto nog even ‘krikken’ omdat er een raar geluidje in het wiel zat en toen werd zo ongeveer ook de historische temperatuur van 44* bereikt!! Poehee… Later hoorde ik dat die dag de heetste ever was in Zambia… ’s Avonds bij pizzeriaatje gegeten en met open geslagen deuren in ons bed weg liggen zweten, luisterend naar de kikkergeluiden en feestmuziek..

En dinsdag was het Vic Falls dag!!! Het is het einde van de droge tijd, de regentijd staat op het punt van beginnen, en dus waren het niet grote hoeveelheden water die naar beneden kwamen. Daardoor niet minder indrukwekkend en mooi. En misschien voor het foto maken zelfs beter, want als je er in de regentijd loopt is de splash zo groot dat je binnen no-time doorweekt bent en foto’s maken eigenlijk niet mogelijk is! We zijn ook nog naar beneden naar de boiling pot geklauterd waar we verschillende rafts en kano’s de Chobe rivier zagen afroetsjen. Maar jammer genoeg moesten we wel weer richting het huisje om de spullen in te pakken, want we moesten nog zo’n 6 uur terug naar Lusaka rijden. De kinderen moesten de volgende dag nl weer naar school.
Met file op het eind in Lusaka –precies in de spits- kwamen we om 17.00u thuis. Avondeten, de grootste bups van de campingspullen alvast opgeruimd en na een fijne douche+haren wassen in het bedje gedoken.

Wat een trip was het!

Voor een indruk van Nico's foto's klik op:

• 29 Oktober 2011 - 14:45

Jan Van Der Werf:

Wauws!!!!

• 29 Oktober 2011 - 14:59

Giusi:

langzamerhand geheel sprakeloos... wat een avontuur, wat een leven, wat een geluk! echt een zondagskind.
    ga zo maar door!
    veel liefs
    giusi

• 29 Oktober 2011 - 16:20

Frank Glorie:

Zou er zelf zin in krijgen.

• 29 Oktober 2011 - 17:13

Sanne:

Oh, wat klinkt dat allemaal heerlijk! Van de foto's krijg ik spontane heimwee naar Afrika. Wat ben je toch een bofkont, dat je daar zit!

• 29 Oktober 2011 - 17:49

Marita:

Wow, weer een mooie ervaring rijker! Super dat je ook nog leeuwen hebt gezien (had zelf wel even het raampje dichtgedraaid ; D)

• 29 Oktober 2011 - 20:43

Jan Waterlander:

Dank je wel voor het uitvoerige verslag en foto's. Het lijkt wel een sprookje, zoals je andere reisbelevenissen.
    Je hebt nu toch wel een prachtjob en bovendien zo af en toe nog een onvergetelijke vakantie ook. Blijf genieten en het moois met ons delen.

• 30 Oktober 2011 - 01:47

Mirjam:

Wow! Bedankt Sandy, voor het uitgebreide verhaal. En leuk die foto`s!

• 30 Oktober 2011 - 01:35

Rob:

Leuk verslag, was ook bijzonder om via Skype met je te praten.

• 30 Oktober 2011 - 06:20

Syp:

De foto's spreken boekdelen. Waarom was ik ook alweer niet daar? Hebben ze niet nog een tuinman nodig ofzo?

Sterkte nog verder ;)

• 30 Oktober 2011 - 09:49

Elsie Hennenman.:

Fantástico!!Muchas gracias Sandy..Me alegro que vivas tantas aventuras en plena naturaleza.Volverás a casa enriquecida.

• 30 Oktober 2011 - 10:08

Marja:

Jeetje Sandy, dat is weer eens wat anders dan Artis! Geluksvogel dat jij bent! Heb je die ook nog gezien? Van warthogs en baboons heb ik trouwens nog nooit gehoord, laat staan gezien in het echt! En nog bedankt voor de leuke foto's die je hebt bijgevoegd!
    Groetjes van Bert en Marja

• 30 Oktober 2011 - 10:34

Ralph:

Jeetje San, wat een mooie foto's en verhaal. Jaloers!! Geniet er nog lekker van de komende 67 dagen!

• 30 Oktober 2011 - 12:35

Marjan:

Wauw.....mooie foto's , wat een belevenis ! Gr. Marjan

• 30 Oktober 2011 - 13:06

Juul:

Whaahh.... vet zeg!!!!

• 30 Oktober 2011 - 16:17

Jenny:

lieve sandy, wat geniet ik van je verhalen. ik kijk uit naar je volgende avonturen.
    lekker blijven genieten, ik ben jaloersssssssss, ;-)
    kus van mij

• 30 Oktober 2011 - 16:39

Hans Koeman:

Geweldig die safari en ook mooi dat je het direct kunt laten zien op deze manier. Heb vroeger eens een paar dagen door het Tsavo National Park in Kenia getrokken, alles komt weer boven.

• 30 Oktober 2011 - 18:14

Ankie Walhout:

Hallo Sandy,
    Wat een belevenissen en wat een mooie foto's. Ook mijn kinderen vonden de foto's mooi. Falco maakte zich wel zorgen of de leeuw op de foto geen honger had en jullie had opgegeten.
    Groeten Ankie

• 30 Oktober 2011 - 21:50

Inge:

Super Sandy! Ik was nog laat aan de studie, daarna heerlijk ontspannen afsluiten met eenverhaal van jou :)

• 30 Oktober 2011 - 21:54

Majanka Stovers:

Ik wil na jouw thuiskomst toch even die dieren met je doornemen....blijf een beetje hangen bij de giraf, nijlpaard, olifant,....uhhhh......
    kus stoof

• 31 Oktober 2011 - 08:23

Yoki:

God ja, Nanny worden........hmm misschien toch niet zo'n gek idee!
    GO GIRL!

• 31 Oktober 2011 - 17:42

Ans:

Wat een geweldige belevenissen!
    Gelukkig heb je het enorm naar je zin.
    Veel groeten van alle giraffen van de Burghtweijt!
    en Ans.

• 31 Oktober 2011 - 18:09

Debbie:

Heb jij weer....

Ben je voor 't eerst in Zambia, pak je gelijk de heetste dag ooit...

XXXDeb

• 02 November 2011 - 11:30

Rita:

Wauw,dit is niet gewoon genieten maar een overtreppende trap ervan.Jij bent een gelukskind. Krijg meteen zin om de film-Out of Afrika- nog eens te zien.Blijf a.u.b. doorgaan met je mooie verhalen.

• 02 November 2011 - 11:33

Rita:

Stom. Moet natuurlijk -overtreffende -zijn.

• 02 November 2011 - 21:04

Christl:

Jee Sandy wat fantastisch. Ik weet niet
    of jij hier na dit avontuur nog kan wennen. Maar je komy we terug he?
    Dikke kus van ons

• 03 November 2011 - 10:08

Ilse:

Wauw Sandy, ik ben jaloers!!! Nee hoor meid, je hebt het super voor elkaar. Geniet ervan, maar dat hoef ik geloof ik niet te zeggen ... Dikke kus, Ilse

• 03 November 2011 - 20:49

Wendy:

Lieve Sandy, wat fantastisch allemaal weer!! Geweldig mooie foto's ook, national geographic eat your heart out! Geniet en blijf ons vooral vermaken en verbazen met je mooie verhalen. DIKKE ZOEN!

• 04 November 2011 - 16:58

Marga:

Wow, wat een geweldige tocht heb je gemaakt!! Geniet net zo veel van de resterende tijd.

• 05 November 2011 - 18:51

Joke Looij:

Eej Sandy

Via nell haar FB kwam ik hier bij jouw terecht. Wat n avontuur ben je aan t beleven zeg. Optimaal genieten en zal je blijven volgen!!
    Groetjes Joke

• 05 November 2011 - 18:57

Tante Annie:

wat goed dat je deze reis maakt. ik heb je verslag gelezen.deze herinnering kunnen ze nooit meer afnemen. geniet nog maar lekker en als je terug bent wil ik graag je fotoalbum zien.heel veel liefs en een dikke kus.

• 06 November 2011 - 19:50

Febe Vreeke Duden:

Hoi Sandy wat mooi hoe jij je belevenissen beschrijft !!!!! Dat is echt genieten om ze te lezen.En dan je foto's nog en die van Nico waren ook prachtig.Zeg wanneer komt je eerste boek uit!!!!!Met Sandy op reis.Heel veel liefs en groetjes Febe

• 07 November 2011 - 12:28

Rianne Tervooren:

Hallo Sandy
    Even uitleggen wie ik ben;Schoonzus van Els, ben getrouwd met oudste broer van Els,Karel.
    Prachtig je verhalen en foto"s.Wat een belevenissen.Hoe gaat het met de kids??? Geef ze een dikke knuffel en een poot je van Zjuulie uit Maastricht!!!

• 08 November 2011 - 19:49

Yum:

Enjoy babe!

• 09 November 2011 - 16:53

Christina Cornelisse:

Hoi Sandy ik hoorde van je "mama" dat je naar Zambia was wat een prachtige ervaringen
    doe je weer op.Het is ook werk maar deze uitstapjes erbij heel bijzonder.
    Ik wens je een hele goede tijd daar
    Groetjes Christina

• 13 November 2011 - 08:47

Jolanda Van Der Wal:

Ik even wat achterstand met het lezen van je verslag maar ga dat op deze luie zondagochtend even inhalen.

Wat een verhaal! Het lijkt wel Nat. Geographic! Zo zielig van dat olifantje, maar ja dat is de natuur...

• 23 November 2011 - 18:25

Bas:

De foto's zijn prachtig! Weer een mooi avontuur beleeft