Twee weken verder (en nog twee weken….) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Sandy Louws - WaarBenJij.nu Twee weken verder (en nog twee weken….) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

Twee weken verder (en nog twee weken….)

Door: sandylouws

Blijf op de hoogte en volg Sandy

05 December 2011 | Zambia, Lusaka

Jongens wat vliegt de tijd! Het is al weer twee weken geleden dat ik mijn laatste stukje plaatste en in de tussentijd al weer van alles gebeurd hier in Lusaka. Ik noem eens wat op:
• Nico heeft 4 dagen een conferentie gehad in een hotel net buiten de stad. Eerst was er sprake van dat hij dan ook 4 dagen niet thuis zou komen, maar uiteindelijk heeft hij wel deze dagen in zijn eigen bedje geslapen.
• Met Pauline eerst koffie gaan drinken bij Zebra’s Crossing, een heel schattig cafeetje waar ook allerlei kunst aan de muren hangt en een klein souvenirwinkeltje bij hoort, waarna we op Manda Hill (=grote Mall) Sint even een handje geholpen hebben…
• Bezig geweest met de voorbereidingen voor onze trip naar Namibië; voor de campings bij de Nationale Parken moet je nl reserveringen maken, anders schijn je er niet in te komen. Er was heel wat heen en weer gemail voor nodig, voordat de betalingen e.d. geregeld waren.
• Ik heb, jaja eindelijk, een heel klein begin gemaakt aan mijn digitale fotoboek van Madagascar, maar eerlijk gezegd schiet het nog niet echt op… Er komen steeds andere dingen tussen, waardoor dat dan toch weer even naar de achtergrond schuift. Maar er moet toch echt ‘actie in de taxi’ komen wat dat betreft, want ik heb nog minder dan twee weken te gaan!!
• De kinderen waren twee dagen vrij en dus hebben we op deze wat regenachtige dagen heerlijk naar de film Mary Poppins zitten kijken. Ik had de DVD van Anita van school gekregen ‘omdat de kinderen maar boften met hun eigen Mary Poppins’ –lief hè?!?- en we hebben genoten van deze supernanny. Haar liedjes worden nog steeds gezongen. Op donderdag ook nog gezorgd dat mijn visum weer een maand verlengd is, dus de juiste stempels staan weer in mijn paspoort. Vrijdag hadden de drie kids een verjaardagsfeestje bij het buurmeisje, zodat Nico en ik hulp-sinterklaas konden gaan spelen, again by Manda Hill. En hoewel we, vooral Nico, stuk daarvan terug kwamen werd ik alweer 5 minuten later opgehaald door Nanette om in een theaterzaal 2 IERSE toneelstukken te gaan kijken. Iers cultureel erfgoed in Lusaka, wie had dat gedacht. Daarna nog gaan borrelen in Kalahari, waar in een buitenkroeg livemuziek te horen was. Ik lag om 1.30u in mijn bed… An all time late, hier in Lusaka!
• De regentijd is goed binnen gekomen en hoewel het niet de hele tijd slecht is hebben we toch al de nodige overstromingen gehad. Binnen in huis lekkage in Nico’s kamer en mijn balzaal het meest. Maar ook onze oprijlaan was ondergelopen tot bijna aan de voordeur van het huis, en dat is een heel eind. Nico had zijn regenlaarzen aan en die stroomden vol toen hij naar de weg wilde lopen! Wij zijn dan ook het afvoerputje van de Kudu Road, want iedereen heeft een oplopende oprit en wij… juist ja…
• Verder zijn we druk bezig geweest met (veel!) huizen bekijken en hoogstws. wel een mooie gevonden. In een andere wijk, iets meer richting het ‘centrum’ van Lusaka, dichtbij het State House. Een lief huis, met veel buitenzit-mogelijkheden. Tuin wat compacter, slaapkamers wat kleiner, maar de woon- en eetkamer daarentegen zijn weer balzalen! Overal kleine hoekjes en doorloopjes, waardoor het wat weg heeft van een Pippi Langkous Huis. Het is nu wel nog even afwachten of de Security Service van de UN het wel goedkeurt, maar als dat gefiatteerd wordt kan het contract getekend worden… Ik vind het helemaal jammer dat ik niet meer in dat huis kan wonen!
• Afgelopen woensdag ben ik fijn nog even een ‘dagje los in Lusaka’ geweest: ’s ochtends met Nico meegereden naar zijn werk en terwijl hij achter zijn bureau kroop, ben ik lekker gaan rondbanjeren in de straten daar. Even bij het Lusaka Playhouse gaan kijken, waar de kinderen deze week met school een Christmas-play gaan bekijken. Dan moet Sandy natuurlijk wel even weten waar ze uithangen! Langs een heel mooi onderhouden begraafplaats geweest, the Northmead market ten noorden van de Great East Road, geluncht in het Chit Chat Café, terug gelopen en eens even gekeken hoe een backpack accommodatie er hier uitziet en wat dat dan kost, en toen mijn hart opgehaald in het nationaal Museum alhier. Heerlijk de tijd genomen om alle bordjes te lezen over de geschiedenis van Zambia, maar ook de ‘Tropenmuseum-achtige’ hutjes van hoe Zambianen oorspronkelijk woonden en leefden gezien en de expositie over initiatieriten en witchery-gewoontes van dit land. Erg interessant en bovendien nog in het shopje wat leuke souvenirtjes weten te bemachtigen. Heerlijk om zo even buiten de muren rond te lopen…
• Natuurlijk is dit de Sint-tijd (vandaag zelfs nog!!!) en zijn we daar op verschillende manieren mee bezig geweest: voor de Nederlandse School moesten Wiske en Marieke surprises+rijmen maken en daar zijn ze naar hartenlust mee bezig geweest. Wiske heeft een ware chocoladeletter gemaakt (ging niet helemaal goed in één keer, o jee…) en Marieke is gaan knutselen over Little Pet Shop. Nu zo goed als klaar beiden, maar nog wat laatste handjes zijn wel nodig nog. Ook nogal wat voorbereidingen getroffen w.b. de Sint vieringen natuurlijk, want afgelopen zaterdag zijn Sint en zijn Pieten hier ook in Lusaka bij de residentie aangekomen in zo’n lokaal blauw-wit busje. Het was een erg gezellige middag en de organisatie had goed zijn best gedaan om het Sint hier zo goed mogelijk naar de zin te maken: er werden versjes en toneelstukjes voorgedragen, veel gezongen, een steeldrum-band speelde Sinterklaas liedjes, er werd geknutseld en allerhande Sint snoepgoed uitgedeeld. Drankjes en andere versnaperingen erbij… En omdat hij er toch was, was het wel handig om meteen daarna bij ons de cadeautjes voor het heerlijk avondje thuis langs te brengen. Ook dat was een groot succes en met warme chocolademelk en een bakje Sint Snoepjes was het nog een complete Sintviering erbij. Erg leuk dat hier mee te maken. Zondag is er vooral met de verschillende gezelschapspellen veel gespeeld, dus maar goed dat we het op zaterdag hebben gevierd, want de Amerikaanse school houdt natuurlijk geen rekening met deze oer-Hollandse feestdag, w.b. de dinsdagochtend schooltijden…
• Afgelopen vrijdag de vrij-mi-borrel van de Nederlandse club hier meegemaakt, ook in het Chit Chat Café, wat erg gezellig was. De borrel betaal je zelf, maar er was een Nederlandse slager hier die de hapjes de vorige keer maar karig vond en nu met worstjes, vlees van de BBQ en leverpastei met toast de boel sponsorde, dus we hebben geen honger geleden. Maar goed ook, want we kwamen pas over negenen ’s avonds thuis… de kinderen konden toen linea recta hun bedje in!

En nu heb ik nog maar twee gewone weken hier in Lusaka voordat we vertrekken naar Namibië!
Er is nog wel het één en ander te doen, zoals inpakken ter voorbereiding op hun verhuizing, mijn Madagascar Fotoboek (…huh-huh….) afmaken, nog voorbereidingen voor Namibië zoals boodschappen in huis halen daarvoor en de juiste spullen inpakken en vouchers uitprinten. En dan ga ik morgen nog even met Nanette&Pauline naar de Burma Road Vegetable Market, spreek ik nog wat af met Jantine, een vriendin van Nico die graag meer wil horen over Madagascar -misschien gaan we zelfs wel stappen!!- en sluiten we hier het jaar af op school met nog surprises en Christmas Shows.... Ja, het is me nog wat zo even op het eind. En dan komt Mirjam natuurlijk volgende week woensdagnacht al... Leuk hoor.
Wat ook nog wel heel frappant is en waar ik nét achter ben gekomen is dat Denen Karen en Nikolaj die ik van de zomer in Madagascar op het eiland Ile Sainte Marie heb ontmoet (zij komt oorspronkelijk uit Zambia, vandaar dat ik nog even contact met het haar had gehad) met kerstmis ook in Namibië zullen zijn! Het zou wel heel erg leuk zijn als we elkaar dan nog ergens kunnen ontmoeten. Toeval bestaat niet, zeggen ze toch?

Goed, tot zover weer de update op deze site. Ik kijk weer uit naar jullie reacties en reageren over de mail blijft ook altijd leuk hoor!!


Op verzoek van Nico nog een PS:
Lekker gemaakt door deze mooie verhalen? Wil jij van half februari tot 19 juni ook wel in Zambia zitten in dat mooie nieuwe huis? Er is nog een nanny-vacature!!

  • 05 December 2011 - 11:15

    Caroline:

    Hoi Sandy,
    Sinterklaas is hier net weer vertrokken, dus de rust is weer terug!! Niemand mee naar Spanje, dus je zal ons allemaal weer zien in januari. Leuk om te lezen dat jullie ook sinterklaas gevierd hebben. Nog veel plezier die laatste weken! groetjes

  • 05 December 2011 - 11:34

    Tineke :

    Weer zo leuk om je verslag te lezen
    En Wauw ..!! ook nog eventjes naar Namibie Zou wel heeel leuk zijn om je vrienden daar ook nog te ontmoeten
    liefs uit Middelburg

  • 05 December 2011 - 11:37

    Marjan:

    Hoi Sandy,
    Leuk om je verhalen te lezen .....gezellig dat jullie ook Sinterklaas vieren !
    Succes met alle drukte en leuke dingen ! Je bent alweer aan het aftellen en voor je het weet zit je weer "gewoon" in Holland ! Fijne feestdagen en tot in januari !!!!

  • 05 December 2011 - 11:53

    Syp:

    Hier is het regenseizoen ook begonnen. Sinterklaas woei vanochtend uit z'n mijter bij Yari op school. Dit mocht de pret uiteraard niet drukken. Geniet nog ff van het staartje! kus syp

  • 05 December 2011 - 11:56

    Japio:

    He Sandy, lekker verslag weer. Sints kasteel in Denia is donker, maar ik dacht dat hij in NL was, zit ie bij jou in Afrika! Ook je bijzonder mooie foto's even doorgebladerd, zo'n nanny wil ik ook wel zijn...je krijgt er gelijk een paar safaris bij. Ik zou het lekker verlengen als ik jou was!
    Pup Moos van 7 weken ligt te pitten in zijn bench na eerst alleen maar gespeeld te hebben. Het is prachtig weer, dus ik ga zo lekker met hem wandelen. Kruising zwarte Lab (moeder) en golden retriever (vader), maar hij ziet eruit als een kleine Bommel, met een wit puntje op zijn staart, dat wel... veel liefs en take care!

  • 05 December 2011 - 12:34

    Rianne Tervooren:

    Wederom genoten van je mooi verslag!lieve groeten uit Maastricht.

  • 05 December 2011 - 12:46

    Sinteringe:

    Sinterklaas zat te denken
    wat moet ik Sandy schenken
    Een rijpje klein
    is al heel fijn
    verder komt hij niet
    de groeten van Piet
    nog veel plezier daar
    en dank voor je verhaal

  • 05 December 2011 - 13:27

    Ellie:

    Fijn weer even op de hoogte te zijn! Tot morgen 10.30u/11.30u!

  • 05 December 2011 - 14:46

    Anneke:

    Hoi schat,
    Wij hebben vanmorgen in een hagelbui op de Sint staan wachten. Gelukkig had hij zijn stormmijter op in een motor met zijspan. Wat knap hé dat hij in alle drukte ook nog naar Zambia komt. Leuk hoor voor jullie. Nou geniet er nog maar lekker van die laatste weken.
    In Namibië niet teveel uit je je raam hangen tijdens de safari want Alex en ik kregen daar een boete voor in Etosha.
    Dikke kus, Anneke

  • 05 December 2011 - 16:06

    Esther:

    hoi sandy,
    leuk om weer van je te lezen, de tijd gaat wel erg hard he, jammer.maar ja, kunnen we gezellig samen na de kerst weer beginnen! geniet nog even heel erg van al je mooie ervaringen daar! een dikke kus van esther (en de kindjes)

  • 05 December 2011 - 16:09

    Joop:

    Hoi Sandy,
    Bedankt voor je uitgebreide verslagen. Dan weet ik waar je uithangt en wat je doet. Ik vind het hartstikke goed dat jullie ook daar Sinterklaas vieren. Hij zal wel lekker nat worden. Dat wordt hij hier trouwens ook. Fijne feestdagen toegewenst!

  • 05 December 2011 - 18:01

    Debbie:

    Pippi Langkous huis????

    Ooooh..... je bedoelt Villa Kakelbont...

    XXXDeb

  • 05 December 2011 - 18:33

    Ilse:

    Wat zal die Sint het warm hebben gehad!! Oef.

  • 05 December 2011 - 18:52

    Anita:

    Voor ons dit jaar geen sinterklaas thuis. Voor mij toch een klein feestje op 5 december om je verhalen( de laatste 2) te lezen.
    Veel plezier in Namibië
    Groetjes,
    anita

  • 06 December 2011 - 13:22

    Elly&Martin:

    Leuk verhaal en mooie foto's. Veel plezier en gezondheid de komende tijd. Wij hebben de Sint nu weer terug van zijn werk bij jullie. Kan hier in de buurt van Gibraltar in het zonnetje uitrusten.

  • 06 December 2011 - 13:48

    Giusi:

    mamma mia, even bijkomen, alleen van het lezen al!!! never a dull moment. echt iets voor jou.
    heel veel plezier bij het volgende avontuur. en jammer dat je schijnbaar niet intekent voor de volgende periode, ik zie het anders helemaal zitten (zoals je weet....)
    liefs

  • 08 December 2011 - 19:54

    Jan Waterlander:

    Hallo Sandy,
    Ik hoef je niet te vragen hoe het met je gaat. Dat lees en zie ik wel. Je ziet er stralend uit. Ik wens je veel plezier voor de komende tijd en weer bedankt voor je mail met foto's.

  • 09 December 2011 - 20:29

    Schriely:

    Hey sissie!
    heb je natuurlijk al ff tussendoor gesproken, maar toch altijd leuk om het "hele" verhaal te lezen! Hier ook t hele Sintverhaal overleefd, maar de meisjes hebben genoten!
    geniet nog van je laatste weken, voor je het weet, land je weer op Schiphol.
    en geloof me... qua weer mis je niets!
    xx love you!

  • 15 December 2011 - 19:10

    Mirjam Bungener:

    Dag Sandy, afgelopen week heb ik 2 dagen in jouw groep gewerkt op de Burgtweijt. Heel bijzonder. Ik hoorde van Jacqueline van je avontuur in Zambia. Ik las ook dat er een vacature voor een Nanny is, zou je mij daar wat meer over kunnen schrijven via Jacqueline? Alvast bedankt. Veel plezier nog en een goede reis naar huis terug. Groeten Mirjam.

  • 16 December 2011 - 13:30

    Ruth:

    Hé Sandy,
    Het was erg leuk om al je verhalen te lezen. Het lijkt me erg moeilijk voor je om straks weer terug te gaan naar het Nederlandse ritme! En de kids, die zal je ook heel erg gaan missen, denk ik! Maar ja daarintegen zie je je familie en vriendinnetjes hier weer!!
    Geniet nog even.
    xRuth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Nanny in Zambia

Recente Reisverslagen:

06 Januari 2012

Namibië

16 December 2011

Laatste week in Lusaka

05 December 2011

Twee weken verder (en nog twee weken….)

20 November 2011

Het alledaagse nanny-leven in Lusaka

09 November 2011

Kasanka NP
Sandy

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 98556

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

US/Canada Westcoast

08 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Borneo/Maleisië/Sabah

10 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

Canada

30 Juli 2012 - 29 Augustus 2012

El Salvador

14 Oktober 2011 - 05 Januari 2012

Nanny in Zambia

Landen bezocht: