Tip of Borneo en Kinabalu National Park - Reisverslag uit Ranau, Maleisië van Sandy Louws - WaarBenJij.nu Tip of Borneo en Kinabalu National Park - Reisverslag uit Ranau, Maleisië van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

Tip of Borneo en Kinabalu National Park

Blijf op de hoogte en volg Sandy

18 Juli 2014 | Maleisië, Ranau

Op zaterdagochtend werd ik door mijn nieuwbakken vrienden uitgezwaaid en naar het zeer nabijgelegen busstation gebracht.
Daar was er nog enigszins verwarring over de bus, want deze zag er wel heel anders uit dan het plaatje op Tommy's site, maar ach, hij ging ook om 8 uur - ongeveer ;) weg dus it did the trick.
Best nog wel een lange rit naar Kudat en daar werd ik weer keurig opgehaald door een pick-up nadat ik nog even wat bapaotjes had ingeslagen.
De laatste 30 min in comfortabele pick-up wagen zo half door de jungle en slechte wegen gereden en toen kwam ik bij Tommy's place aan, zo rond het middaguur. Schitterende strand voor de deur, stralende zon, bloedheet.

Ik had geboekt voor de dorm, omdat de huisjes gewoonweg te duur voor mij waren en de eerste nacht heb ik daar ook in geslapen. Een dorm voor 12 personen, helemaal voor mij alleen! Maar het zag er nou niet heel gezellig uit en er was alleen een fan, dus ik heb nogal liggen zweten die nacht en de volgende ochtend, met de zon door het raam want geen gordijn....
Maar, omdat de politie blijkbaar als voorzorgsmaatregel, ze willen zich laten zien hier in alle lodges, ook hier kwam slapen in de dorm, moest ik eruit en kreeg ik voor de volgende twee nachten een upgrade naar een van de twin sharing chalets facing the sea!!!! Helemaal niet slecht! Integendeel. Geweldig!!
Superdeluxe, mét aircon. Heerlijk.

Daar heb ik heerlijk nog 2,5 dag vertoefd.
De tien minuten naar de Tip of Borneo gelopen en van het schitterende uitzicht genoten. De andere kant op naar Howard's Place, waar iedereen in hutjes middenin de jungle verblijft, maar waar je wel een erg leuk restaurant hebt met veel keus en gezelligheid en spelletjes. Daar van Bee haar snorkel en mask mogen lenen en een surreal snorkeltochtje van een uur ofzo gedaan om de rotsen heen! Echt mooi!!! Maar vooral veel zitten lezen en puzzelen en chillen en uitslapen.
Vooral op de tweede volle dag, want toen regende het nogal toen ik wakker werd, dus waarom eruit gaan als je zo'n lekker huisje hebt om in te relaxen?!

Uiteindelijk wel weer terecht gekomen bij Howard en daar wel weer de gezelligheid opgezocht en ook dingen kunnen regelen en vragen aan deze Brit die overal wel verstand van heeft en een vinger in de pap.
Als het goed is komt hij me zo ophalen, dan heb ik Breakfast daar en kan ik met zijn service meerijden naar Kudat vanwaar ik dan weer verder reis, uiteindelijk door naar Mt Kinabalu National Park. Howard zegt dat ik niet helemaal terug hoef naar Kota Kinabalu, maar onderweg bij de Berungis Roundabout kan uitstappen om daar dan weer andere transportation te vlaggen om. Mee te rijden naar D'Villa Rina Ria Lodge.
We zullen zien of het allemaal zo verloopt...
Intussen zit ik hier nu al een half uur klaar, maar is Howard en nog niet...
The joys of travelling.

Howard was me een beetje vergeten... Maar omdat ik er zelf weer achteraan ben gegaan is alles goed gekomen en ben ik na een Full Monty ontbijt met n stel Noren in zijn pickup vervoerd naar Kudat en vanaf daar zijn we met een kleine tussenpose in een shared taxi de volgende 2,5 uur doorgegaan. Zij gingen wel helemaal tot KK, ik ben er inderdaad wel op de rotonde uitgegooid en dat ging boven verwachting goed! Binnen 10 minuten kwam er een bus die ik kon nemen en ze namen me ook mee zonder reservering.
Een uurtje later kwam ik aan bij D'Villa Lodge. Met m'n roltas, die dan weer niet zo lekker rolt op kiezelstenen.... Jammer ook dat ze daar alleen maar de dorm voor één nacht available hadden, dus toen toch maar op zoek naar een ander plekje. Die had ik al snel gevonden in the Mountain Resthouse. Zelfs nog beter, want voor R5 meer had ik n hele kamer met drie bedden voor mezelf! Mooi.

Toch wel die avond in het restaurantje van D'Villa gaan eten en dat bleek een goede zet, want zo werd daar al kletsend met elkaar een groepje van 6 gevormd die de volgende dag wel een shared Van kon delen om naar de Poring hotsprings te gaan, beter voor de portemonnaie!

Zo gezegd, zo gedaan. Al vroeg op pad, dus toen hadden we een hele dag om niet alleen in de warme sulfietbaden te hangen maar ook nog de drie uur durende klim omhoog naar de grote waterval te ondernemen (hebben we niet helemaal gered, aangezien twee hun krachten wilden sparen omdat ze de volgende dag DE berg Kinabalu gingen beklimmen, het gespreksonderwerp van zo'n beetje iedereen hier)
Wel nog bij een kleinere waterval geweest, the batcave en nog wat andere bezienswaardigheden onderweg. Ik heb de canopy walk overgeslagen, want wilde wel even de tijd hebben om lekker te soaken in de bathtubs!

Mooi op tijd weer terug en in mijn eigen guesthouse eerst nog met iedereen zitten kleppen daar en daarna met mijn nieuwste vrienden gegeten en Skipbo zitten spelen... Gezellig...

Vandaag rustig opgestaan, breakfastje, tas in gepakt en outgecheckt. Mocht mijn tas bij t mevrouwtje laten en t Mt Kinabalu World Heritage National Park rond gebanjerd. Twee guided tours -niet zo heel geweldig, maar wat wil je voor die prijs- genoten, daarna nog een erg goede video over Mt Kinabalu gezien in het visitors centre en verder zelf nog een paar mooie jungle trails gelopen door dit schitterende park.
Toen ik na sluitingstijd in het nabij gelegen restaurantje n kip-cashew maaltje zat op te knabbelen kwamen de drie uit mijn hostal net terug van de top. Zij hadden het in één dag gedaan, waar de normale tijd 2 dagen is met een overnachting halverwege. Een megaprestatie dus!!! Ze waren ook helemaal kapot, alhoewel Will ook nog high on adrenaline; hij kon de glimlach niet van zijn gezicht afkrijgen en terecht! :)

Daarna heb ik de tijd die ik nog overhad voordat de nachtbus zou komen in het Resthouse doorgebracht, alweer met ouwenelen met iedereen daar. En toen in het pikkedonker -mooie sterrenhemel trouwens!- met mijn roltas over de highway naar de bushalte gelopen. Hopen dat de bus wel zou stoppen voor me, dus zowel mijn headlampje als mijn lichtje in de hand en maar opletten dat hij de hoek kwam omzeilen.
Maar het is gelukt, ik zit erin. Hij wilde natuurlijk te veel geld hebbend, maar dat is ook weer goed gekomen en we hebben net al de eerste politie check gekregen, want het is nogal een zooitje in de Samporna area....
Afgelopen zaterdag is er wéér een kidnapping geweest op Mabul island en er is nu zelfs een politie agent doodgeschoten. Er is een curfew/night clock en er is erg veel beveiliging en politie op de been rond de eilanden waar ik nou net naar toe ga.... Hij is fijn... Not!

Maar goed dat ik de komende dagen op een olieplatform voor de kust ga doorbrengen... Hoe veilig kun je zijn dan?
Heb er errug veel zin in... Duiken op Sipadan!!!! Misschien wel op mijn verjaardag?!?! Wie zal het zeggen.

Nu eerst nog deze nachtbus overleven. Men zegt dat het erg koud kan zijn omdat de aircon op honderd gezet wordt. Waarom weet niemand...

.... Heb het overleefd! Was inderdaad niet warm, maar ik was voorbereid dus warme kleding meegenomen en dan was het te doen. Enorme regen en onweersbuien onderweg gehad; tyfoontje vanaf de Fillipijnen.
4.50u in het aardsduister op het busstation van Samporna aangekomen. Allemaal taximeneertjes die je een taxi willen aansmeren, nou... Ik heb 5 uur om door te komen, dus ik ga wel lopen.
Verrassend hoeveel mensen er al op de been zijn. Natuurlijk een moskee vol aan het bidden om 5 uur, maar ook de marktmensen waren hun spulletjes al aan het opzetten.
Ben gaan zoeken naar de office van Seaventures. Was niet moeilijk te vinden aangezien aan de waterfront álle duiktentjes bij elkaar zitten, maar nog lang niet open natuurlijk.

De tijd gedood door op het terras van een eettentje wat alleen s avonds open is te lezen, puzzelen en af en toe mijn hoofd nog neerleggen op mijn tas om nog wat weg te doezelen, totdat het 8.30u en ik maar eens ben gaan kijken of ze open waren.... En ja hoor!!
Hoe dat verder ging vertel ik in mijn volgende verhaaltje.

Ga deze nu eerst de world wide web opknallen want mijn ome Giel maakt zich zorgen ;)
Hoeft niet lieve Ome Gieltje, want morgen, voor mijn verjaardag......rapapaaaaaa ......mag ik duiken op SIPADAN!!!!! Als dat geen mooi verjaardagscadeau is?!?!

• 18 Juli 2014 - 13:53

Buuf En Buum:

Hoi Sandy
    Allereerst alvast gefeliciteerd met je ...verjaardag. Kijk je wel uit daar!!! Wij wensen jou een heel fijne verjaardag.
    Veel liefs en groetjes
    Buuf en Buum xxxxx

• 18 Juli 2014 - 15:56

Gerard Dehne:

sandy ik lees dat je jarig bent of wordt,van harte gefeliciteerd van uit Suriname.

xxx
    Gerard

• 18 Juli 2014 - 18:11

Caroline Schilder:

Hoi Sandy, gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk om je reisverslagen te lezen. Veel plezier!

• 18 Juli 2014 - 20:36

Miekje:

Gefeliciteerd lieve Sandy!! Ik hoop dat de onderwaterwereld je weer eens hebt verrast! XXX Miekje en Maudje en RJ

• 18 Juli 2014 - 20:51

Febe Vreeke Duden:

Van Harte Gefeliciteerd en een hele fijne verjaardag daar!!!
    Ben je ook al bij de oerang Oetangs geweest?
    Volg je reis verslag wel verder.
    Heel veel liefs en groetjes van Adriaan en Febe.

• 18 Juli 2014 - 23:03

Mirjam:

Hoi Sandy,

Leuk om dit allemaal weer te lezen en vooral voor jou dat je weer zoveel beleeft!
    Hier is het nog vrijdagmiddag, maar bij jou is het vast al zaterdaochtend, dus van harte gefeleciteerd met je verjaardag! Heb maar een fijne dag!

Liefs, Mirjam (en de rest in Canada)

• 18 Juli 2014 - 23:21

Jan Waterlander:

Hallo Sandy,
    Van harte gefeliciteerd!
    Het is hier nog de 18e maar wanneer je dit leest is het je verjaardag.
    Je zult ongetwijfeld een heel fijne dag hebben.
    Het is hier nu ook tropisch warm en toch heb ik met familie en met veel plezier de zwarte route vanaf Johanna's hof naar Egmond aan Zee gewandeld. Natuurlijk met de nodige , prettige opsteekmomenten.
    Ook een geweldige goede voortzetting van je zwerftocht toegewenst.
    Een hartelijke groet,
    Jan

• 18 Juli 2014 - 23:46

Juul:

Ha san, alvast gefeliciteerd met je verjaardag!! Het is daar trouwens vroeger, dus je bent al jarig :-)) heel veel plezier mer duiken!!!! Kus xxx

• 18 Juli 2014 - 23:51

Wim En Jose:

Lieve Sandy,
    We lezen weer met veel plezier je avonturen ....
    Van harte proficiat met je verjaardag en geniet van het duiken op je verjaardag!
    Groetjes en dikke kus,
    Wim en Jose.

• 19 Juli 2014 - 09:38

Japie Olifantje:

Hoi Lieve Sandy, van harte gefeliciteerd. Mooie verhalen weer. Veel plezier met je verjaardagsduik. Ik ben in snikheet Nederland tot de 23e. Ook genieten! xxxJ

• 20 Juli 2014 - 20:51

Syp: