Duiken vanaf een boorplatform - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van Sandy Louws - WaarBenJij.nu Duiken vanaf een boorplatform - Reisverslag uit Mabul, Maleisië van Sandy Louws - WaarBenJij.nu

Duiken vanaf een boorplatform

Blijf op de hoogte en volg Sandy

24 Juli 2014 | Maleisië, Mabul

Zo, nu weer in de bus op weg naar Sandakan, of eigenlijk Sepilok.
Mijn duikweek achter de rug... jammer dat het al weer voorbij is....

Het duikplatform was geweldig! Zo blij dat ik daar ben geweest.
In het Seaventures bootje vanaf wonderful Samporna (afschuwelijk dorp...) in 45 min naar The Rig gevaren. Maf, de eerste encounter met mijn onderkomen voor de volgende 5 dagen. Te gek toch dat als basis te hebben!
Met de lift werden we naar biven getakeld en kregen we een welkomsdrankje... Haha.
Onze bagage werd naar onze kamers gebracht en meteen zijn we gebrieft door Mando, onze divemaster voor komende dagen. Een mannetje met heel veel energie, grote smile op zijn gezicht, gek op gamen en heel gepassioneerd over zijn bandje waarin hij gitaar speelt. Blij met hem te hebben gedoken want hij was supergoed in het spotten van de kleine én grote dingen!!

De checkout Dive was onder het platform, ons Housereef waar we unlimited mochten duiken ( maar ach, je maakt er drie op een dag en nightdives waren vanwege de ellende in het gebied verboden op het moment) Helemaal niet slecht voor een Housereef , lost of fish, met wat gezonken bootjes en banden en spul waar veel vissen op af komen. Zelfs grote scholen, crocodile fish, frogfish en scorpionfish!! Visibility was niet heel goed, maar who cares? Ik was weer aan het duiken. Heerlijk!

Dat ik s middags na de tweede duik op het bord las dat we de volgende dag, op mijn verjaardag !!! naar Sipadan zouden gaan, was dat echt een zeer mooi cadeau voor mijn verjaardag.

Sipadan was super. Mooie koralen, veel betere visiblity, ongelooflijk veel turtles (haha, dat werd in de autocorrectie 'trutjes'!!) en tot drie keer toe een Leopard Shark gezien. Jammer genoeg geen hammerheads, dat had ik heel graag gezien, maar je kunt niet alles hebben... Jo was mee met haar camera en nu heb ik als souvenir een heel creatief, professioneel in elkaar gezette film van mijn verjaardagsduiken bij Sipadan. Het kostte wel wat, maar dit is wel erg uniek.

De dagen erna stonden ook helemaal inzet teken van duiken, duiken, duiken. Als je naar Sipadan ging, en we hadden het geluk dat we nog een dag een permit kregen!! werd je verwacht 5.45 beneden te zijn, duikpak aan te trekken en je spullen bij elkaar te pakken en om 6 uur zaten we in de boot. Ze waren erg organised en zo zie ik het graag. Maar op de 'gewone' duikdagen was het ook 8 uur dat we weg gingen, dus dan eerst nog even ontbijten.. Dat betekende dus ook 7 uur het wekkertje.

Het eten was trouwens ook erg goed geregeld.
Ontbijt, lunch en diner en dan ook nog High tea snacks zo rond 16 uur. Heel gevarieerd, eten in overvloed. Complimenten voor de chef.

Interessante mensen ontmoet: Michael Tan, onderwaterfotograaf en professioneel drummer. Ria, engels meisje, mijn divebuddy. Hoewel ze nog niet veel duiken had gemaakt wel een zeer rustige duiker die ook mij in de gaten hield en dat was een verademing vergeleken met de Chinese meisjes waar we ook steeds mee doken. Mensen met een camera denken dat ze iedereen gewoon maar weg mogen duwen omdat zij een foto willen maken! Ze staan dan op het koraal en hebben in het algemeen geen clue over waren ze zijn of welke kant ze op moeten.... Hoogstirritant.
Een Pools gezin, vader moeder en zoon, die al veel hadden gereisd en waar het goed mee klikte. Claire, Britse dame die drie duikdagen aan haar conferentie in Singapore had geplakt. Dennis, Nederlander die al 2 jaar voor zijn werk bij KPMG in Bangaloore, India woont samen met collega Cameron, amerikaan.
Ja het was een internationaal groepje zo.

Elke dag ging er om 17uur een bootje naar het eiland Mabul. Vaak om staff daar af te zetten, maar in elk geval ben ik elke dag wel meegegaan al was het alleen maar even om van de Rig af te zijn, want je zit wel heel letterlijk op een platform. Zo kon je even een rondje doen, wat rondkijken, biertje doen op het strand, een dag zelfs een rondleiding gekregen van ladyboy Najib -heel kleurrijk persoon- en accommodatie uitchecken, want ik wist al dat ik na the Rig ook nog wat tijd wilde doorbrengen op het eiland.

Uiteindelijk voor twee nachten mijn plekje gevonden in de dorm (4 bedden helemaal voor mij alleen!) van Uncle Chang's en het was helemaal zoals ik het wilde: helemaal niks doen! Beetje lezen, beetje puzzelen, kletsen met weer nieuwe mensen, allemaal Sipadan-duik-verhalen natuurlijk. Jules en Jamie die ik uit Mt Kinabalu Park kende kwamen ook hier in de buurt en die heb ik opgezocht en uiteindelijk zitten zij nu ook vanaf morgen vijf dagen op het Seaventures Platform! Nog twee vreselijke stormen meegemaakt, maar ach ik en de ratten die over mijn plafond liepen hebben het overleefd.

Gelukkig was het vandaag rustig toen ik de 45 min terug naar Samporna terug voer in de boot. Kwam daar rond 11 uur aan. Vieze havenstad, met ranzig vismarktje en stinkende straten. Ben busticket gaan regelen en een half uur in de rij gestaan bij de Maybank om geld uit de twee werkende ATM's te kunnen trekken. Iets wat velen met mij ook wilden doen...
Toen nog een uurtje op visite geweest bij de Poolse familie in de aircon van hun Sipadan Inn hotelkamer. Gezellig.

En nu dus in de bus richting Sandakan.
We hebben net zeker een half uur bij een bandenreparatie shop gestaan, logisch toch? En net moest de driver ws in opdracht van zijn vrouw even boodschappen doen, dus werden er langs de kant van de weg even visjes gescoord... Haha, dit is Maleisië men!

Ik stap straks bij de Sepilok junction uit en als ik even bel (misschien mag ik de telefoon van de jongen naast me wel even gebruiken) komen ze me halen van de Sepilok Jungle Lodge. Daar ga ik nl twee nachten verblijven. Kan ik even bij het Orang Oetan Rehablitation Centre langs nog, want dat ligt om de hoek.
En dan vanaf de 26ste ga ik drie dagen de jungle in bij de Kinabatangan River. Daar kun je veel wildlife spotten zeggen ze en overnacht je middenin de jungle in hutjes.
Zin in!

Daarna met wederom een nachtbus terug naar KK, want voor dinsdagochtend 29 juli heb ik een vlucht geboekt bij AirAsia naar Kuching. Ga ik de boel daar nog eens even uitchecken... En kijken of ik mijn terugvlucht voor niet al te veel geld kan omboeken, zodat ik vanuit Kuching (ipv KK) naar KL vlieg en dan t liefst ook nog twee dagen eerder, zodat ik nog wat van Kuala Lumpur kan zien... We zullen zien of dat gaat lukken..

• 19 Juli 2014 - 11:36

Conny:

Lieve Sandy, Hartelijk gefeliciteerd met je 41ste verjaardag! Geniet van je mooie dag, lekker duiken en vast óók lekker eten! Héél véél liefs én kusjes, A, B, C, D, E, Dekker XXXXX

• 19 Juli 2014 - 11:45

Rob:

Hi Sandy,

ziet er spannend uit daar. Have fun zal ik maar zeggen dan. Nu op de juiste dag: nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag.

Groeten,
    Rob

• 19 Juli 2014 - 13:40

Rob Dorst:

Leuke verjaardag zo...gefeliciteerd ! Vanuit Nakhon Sitmarat ...Rob

• 19 Juli 2014 - 13:44

Bernadette:

Hallo Sandy,

Van harte gefeliciteerd. Ziet er paradijselijk uit. Geniet er van. Ben heel benieuwd naar je reisverslag(en). Hier nu ook tropisch warm.

Groetjes van ons en een hele dikke kus. Cor en Bernadette

• 19 Juli 2014 - 16:24

Japi Olifantje:

Nogmaals van harte! Dat moet raar zijn, vanaf zo'n platform, wel een mooie kust met bootjes.

• 19 Juli 2014 - 19:58

Frank:

Lieve Sandy

Hartelijk gefeliciteerd !!!!!!!!!!!!!

Groetjes uit Middelburg!

• 19 Juli 2014 - 22:32

Arthur:

Hoi Sandy,
    van harte gefeliciteerd namens Jaquelien,Kevin ,Romy een poot van Ginger en ook van Darco onze laatste aanwinst. groetjes Arthur.

• 20 Juli 2014 - 20:43

Syp:

Alsnog gefeliciteeerd!!!!
    Pulau Sipadan :) Volgens mij ben ik daar ook geweest met mijn moedertje :)
    Veul plezier nog, San!

• 24 Juli 2014 - 09:07

Stanny:

Weer een bijzondere verjaardag aldaar. Gefeliciteerd!!!
    Geniet weer van de prachtige duikervaringen. Dit ziet er al spannend uit. Dikke knuffel Stanny

• 28 Juli 2014 - 09:05

Luc:

en ja hoor,
    beetje laat maar toch nog van harte gefelciteerd .....

Mooie foto's hoor, echt "plaatjes "om te zien!!

• 28 Juli 2014 - 09:20

Giel:

Ja Sandy zat weer aan je te denken, dus laat ik even wat horen vanuit M,burg.
    Na wat tropische dagen vandaag een tropische regenbui, een heerlijke verkoeling. Ik neem aan dat je nog aan het genieten bent en hoop weer wat van je te horen. veel liefs ome Giel

• 06 Augustus 2014 - 10:13

Inge De Witt :

Veels te laat, maar toch.....heel veel geluk in je nieuwe levensjaar! Vakantie vieren is een drukke bezigheid....ik lees nu voor het eerst weer mijn mail en jouw reisverslagen. Volgens mij heb je een top reis, geniet er nog even aan.